MUZIEK. TOP IN DE HITPARADE
Stephan Cockmartin brengt deze maand met het Amerikaanse ICT betaalradio naar Vlaanderen (zo’n 30 programma’s verschillende muziekgenres, zonder publiciteit, voor 500 frank per maand). Een eerste konkurrent, MC Europe heeft dezelfde ambitie, in samenwerking met een Waals-Brabantse kabeldistributeur. “We willen binnen het jaar 1 % van de abonnees van het kabelnet in Vlaanderen verleiden. Dat zijn 35.000 gezinnen, ” stelt Cockmartin. Op zijn 38-ste kent Stephan Cockmartin het media-muzikale Belgische landschap als geen ander.
Na studies aan de filmscool Rhitcs richtte hij met o.a. cineast Dominique Deruddere en Ray Cookes (één van de maskotte-entertainers van MTV) FM Brussel op, een tweetalige radio. De veelbelovende start deed de jonge Stephan bij de BRTN aanbelanden, waar hij een filmuitzending verzorgde. In 1983 werd hij gekontakteerd door de platenindustriereus Ariola (het latere BMG) om de promotiecampagne te verzorgen van Vaya Con Dios, één van de zeldzame Belgische groepen die op buitenlandse markten doorbreekt. Zo’n tien jaar later verlaat hij BMG als marketing manager. “Ik vond dat de platenindustrie een nieuw elan nodig had. De verkoopcijfers leken te stagneren en de grote platenboeren van IFPI (nvdr International Federation of Phonogram and Videogram Producers) hielden zich veeleer bezig met piraterij en auteursrechten dan wel met marketing. “
In 1992 richt Stephan Cockmartin zijn eerste eigen bedrijf op, Media Invest, gespecializeerd in media consulting. Later volgt Promuvi, een vzw waarvan niet alleen de groten uit de Belgische platenindustrie lid werden, maar ook onafhankelijke huizen. Het doel : een betrouwbaar systeem uitwerken om een objektief beeld te krijgen van de platenverkoop in België, iets dat paradoksaal genoeg niet bestond. “We hadden al wel een gezamenlijke hitparade IFPI-Sabam (nvdr Belgische auteursmaatschappij), maar deze baseerde zich op cijfers van de platen die aan platenhandelaars werden geleverd, en niet op effektieve verkoopcijfers. “
Vervolgens werd kontakt opgenomen met Nielsen om enquêtes uit te voeren bij een aantal belangrijke platenhandelaars, waarbij rekening gehouden dient te worden met de verschillen tussen het noorden en het zuiden van het land : “Want dat zijn twee markten, ” licht hij toe. “Door VTM is de Vlaamse platenindustrie omhooggeschoten. ” De vzw sloot echter een akkoord met de BRTN voor haar nieuwe hitparade, Ultratop. Aan Waalse zijde kregen Bel RTL en RTL-TVI de exclusieve uitzendrechten. Deze verfijnde hitlijsten (meerdere kategorieën per taalgebied, maar ook per genre : klassiek, rock, albums, singles, verzamelalbums, dansmuziek) worden gepubliceerd in het tienerblad 7 Extra in 35.000 eksemplaren. Na Ultratop wordt gedacht aan een andere nieuwigheid : tele-shopping, dat in Wallonië al goed van de grond is gekomen maar in Vlaanderen nog steeds verboden.
STEPHAN COCKMARTIN (MEDIA INVEST) Betaalradio in Vlaanderen introduceren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier