MULTIMEDIAAL MONNIKENWERK

Bright Image brengt pareltjes van Vlaamse miniaturen via de cd-rom in de huiskamer.

Raadsel : wat is het resultaat van de kruising van een kunsthistoricus en een industrieel ingenieur ? Antwoord : een cd-rom van het brevier Mayer van den Bergh. Naar aanleiding van de tentoonstelling van Vlaamse miniaturen in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen, bracht de bvba Bright Image deze cd-rom op de markt. De cd-rom bevat 106 miniaturen van dit, volgens kenners, uitzonderlijk brevier. De gebruiker kan de meeste miniaturen tot driemaal vergroten, sommige tot twaalf keer. Details kunnen worden bestudeerd, de viertalige cd-rom bevat bovendien achtergrondinformatie.

“De uitgave van de cd-rom was voor ons een gok,” geeft Marc Pollentier toe. Hij is de industrieel ingenieur, die samen met kunsthistoricus Peter De Laet Bright Image leidt. Half april verscheen de cd-rom op de markt. Inmiddels zijn 1200 van de 3000 exemplaren verkocht. “Dat is iets meer dan verwacht,” maakt Marc Pollentier een voorlopige balans. “We hadden gemikt op 1 % van de bezoekers van de tentoonstelling over de Vlaamse miniaturen. Maar meer dan 2 % koopt hem.” De cd-rom bevat ook polyfone muziek van het ensemble Capilla Flamenca, en kost 900 frank.

Bright Image, met de twee zaakvoerders als aandeelhouders, werd twee jaar geleden opgericht. Voor Marc Pollentier is het een tweede bedrijf. Hij leidt ook het “klassieke” softwarebedrijf Bright Solutions. Bright Image is hoofdzakelijk actief in de culturele sector. Het bedrijf ontwikkelt cd-roms voor multimediale toepassingen. Voor het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen ontwikkelde Bright Image een cd-rom in een “kiosksysteem”. De cd-rom belicht 120 schilderijen die in het museum hangen. De kiosk duidt de plaats aan waar het werk hangt, geeft achtergrondinformatie, uitvergrote details van het werk en voorafgaande schetsen en tekeningen. “De werken worden op een voor het grote publiek bevattelijke manier uitgelegd,” vertelt kunsthistoricus Peter De Laet. “Het kiosksysteem is nagenoeg altijd bezet. Het publiek reageert dus niet onwennig. Voor het gebruik is slechts een minimale computerkennis nodig. De minimale vereiste is met een muis kunnen werken.”

De twee zaakvoerders ontwikkelden al zes cd-roms. Daarbij ook commerciële toepassingen, voor de beurs Interieur 96 en het congres Clima 2000. “De culturele sector is rijp voor multimediale toepassingen. Ook de budgetten zijn er. Maar het product is nog te weinig gekend,” merkt Peter De Laet op. Bright Image wil jaarlijks vijf projecten realiseren. De minimumprijs bedraagt 1,2 miljoen.

MARC POLLENTIER EN PETER DE LAET (BRIGHT IMAGE) Multimediale toepassingen voor de culturele sector.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content