MULTIMEDIAAL KLEIN DUIMPJE
Met de cd-rom Locokid knaagt de multimediale starter Alain Selhorst aan de marktposities van de majors.
A lain Selhorst prijkte de voorbije weken steevast op nummer één in de toptien van best verkochte cd-roms binnen de nichemarkt van software voor kinderen. De cijfers staan in het multimediale magazine Interactive !. Alain Selhorst heeft de prestatie te danken aan zijn cd-rom Locokid, de eerste cd-rom van zijn twee jaar jonge gcv A. Selhorst & Co.
Geen slechte prestatie voor een eersteling. Temeer omdat Selhorst geen geld heeft voor reclame, op een markt die voornamelijk door Amerikaanse majors wordt gedomineerd. “Ik heb het geluk gehad dat Salto ( nvdr een belangrijke distributeur van multimediale producten in Kontich) in mijn producten gelooft. Zij leveren schitterend werk om mijn cd-roms in de winkel te krijgen. Als je zelf naar de grootdistributie moet stappen, word je gewoon weggelachen.”
Door de hulp van Salto is Locokid zowel in het warenhuis als in de gespecialiseerde vakwinkel te vinden. Van Locokid vlogen inmiddels duizend exemplaren over de toonbank, enkel in België. Geen slechte verkoop op een kleine markt, waar een topproduct 2000 verkochte exemplaren betekent. “De volgende stap wordt exporteren. Om mijn zaak leefbaar te houden, moet ik minimum 400 tot 500 cd-roms per maand verkopen.” Alain Selhorst, enige werknemer van de gcv A. Selhorst & Co, haalde in 1997 een omzet van 2,2 miljoen frank.
De zaakvoerder startte in 1995 zijn bedrijf. Voordien was hij twaalf jaar aan de slag als werknemer in softwarebedrijven. Selhorst legde zich vooral toe op de automatisering van de administratie en de boekhouding van kmo’s. Het eerste eigen product heette Winicat, een softwarepakket voor het beheer van miniatuurtreinen door verstokte verzamelaars. “Maar ik wou producten maken voor de kinderen, niet voor de ouders.” Vandaar Locokid, een cd-rom in zeven talen, waar kinderen van drie tot acht jaar spelenderwijs met een computer leren omgaan. Inmiddels is een opvolger op de markt, Aerokid. Een viertalige cd-rom die een blik werpt op de luchtvaart, voor kinderen van zeven tot veertien jaar. De meertalige opties wekten inmiddels interesse bij de Franse gigant in taallessen Assimil. Op het einde van 1998 wil Alain Selhorst zes cd-roms in het eigen gamma hebben, steeds op maat van kinderen. Daarnaast creëert de zaakvoerder eveneens websites voor bedrijven, én multimediale presentaties van bedrijven. Bijvoorbeeld voor Smeg, de invoerder van inbouwkeukens uit Breendonk.
ALAIN SELHORST (A. SELHORST & CO) Via een puike distributeur scoren met cd-roms op maat van kinderen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier