Mondial Telecom maakt zijn naam waar

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Het heeft veel voeten in de aarde gehad, maar na zeven jaar ontwikkeling en een reeks kapitaalverhogingen lijkt Mondial Telecom met zijn 4Talk-toepassing een winnaar in huis te hebben.

Ik geloof in de toekomst. Geschiedenis kan je herschrijven, de toekomst moet je dromen. Het is de job van een entrepreneur dromen waar te maken”, glimlacht José Zurstrassen. Voor die missie gaat de gedelegeerd bestuurder van Mondial Telecom ver. Hij is de drijvende kracht achter de technologie van de Telenet-dienst Triiing, een app waarmee zijn klanten via wifi kunnen bellen tegen vastelijnprijzen. Ze kunnen zo in de daluren zonder bijkomende kosten met hun mobieltje bellen via wifi thuis of via hotspots. Via de app kunnen de huisgenoten ook met meerderen tegelijk op de vaste lijn bellen — met zijn tweeën in het Whop-pakket, met zijn vijven in het duurdere Whoppa. Bovendien blijft het vaste toestel beschikbaar. “Je moet nooit wachten tot de vaste lijn vrij is”, zegt Zurstrassen. Triiing is waar ook ter wereld bruikbaar, zolang er maar een wifiverbinding is met het internet. Daardoor kunnen reizigers, als ze ergens wifi versieren, tegen hun Telenet-vastelijntarief telefoneren, ook al zitten ze in China.

Voor Telenet is Triiing een slimme manier om zijn klanten beter aan zich te binden. “Operatoren zitten met de concurrentie van Whatsapp en Skype in hun maag. Daar hebben ze geen controle over”, schetst Marc De Cock, commercieel directeur van Mondial Telecom. “Daarom brengen ze dit soort oplossingen. Waarom zou je naar Skype gaan voor iets dat je met je gewone telefoonlijn en smartphone kan doen? Er is geen meerprijs. Het is in de bundel inbegrepen. Voor de operatoren gaat het erom een totaalaanbieding voor hun klanten te hebben. Triiing doet voor telefonie wat Yelo TV doet voor streaming. Het maakt de vaste lijn mobiel. Het gaat niet over prijs maar over toegevoegde waarde en over controle over je aanbieding. Later kan Telenet Triiing nog bundelen met zijn mobiele diensten.”

Met dank aan Liberty Global

Niet alleen Telenet ziet brood in de dienst. In tempore non suspecto — in december 2012, toen er nog geen sprake was van een overname door Liberty — won Mondial Telecom ook Virgin Media als klant. De dienst ging er eind oktober 2013 live onder de naam SmartCall. Triiing telde eind maart 175.000 geregistreerde apparaten bij Telenet, dat toen bijna 1,1 miljoen vastelijnabonnementen had. Volgens Marc De Cock stond de teller van SmartCall bij Virgin Media op 80.000, op een totaal van meer dan 4 miljoen telefoonabonnees.

Met al twee klanten in de Liberty Global-groep kan Mondial Telecom hopen op vervolgcontracten. Liberty heeft nog eens 6,2 miljoen telefoonabonnees elders in Europa, vooral bij het Duitse Unitymedia KabelBW (2,6 miljoen) en het Nederlandse UPC (1 miljoen). Met de overname van Ziggo door Liberty Global later dit jaar kunnen er nog eens 1,6 miljoen bij komen. “Als wij nog maar de helft van de leden van Liberty als klant zouden hebben, zouden we zeer, zeer gelukkige mensen zijn”, lacht Zurstrassen.

Van de Belgische stand op het Mobile World Congress in Barcelona bracht commercieel directeur Marc De Cock een hoop geïnteresseerden mee voor 4Talk, zoals de software achter Triiing bij Mondial Telecom heet. “Er lopen verregaande onderhandelingen met negen operatoren en in mindere mate met zeventig andere”, zegt José Zurstrassen.

Dat is goed nieuws, want Mondial wordt betaald volgens gebruik. Zurstrassen: “Wij nemen mee het risico. We zijn zeer blij met de resultaten tot nu toe. Telenet doet een fantastische marketingjob. Wij zien de resultaten elke dag.”

Op zoek naar vers kapitaal

De ontwikkeling van de 4Talk-oplossing, waarvoor Mondial drie octrooien heeft aangevraagd, heeft tot nu toe vooral veel geld gekost. Tussen 2009 en 2012 leed het bedrijf uit Watermaal-Bosvoorde een nettoverlies van 8,5 miljoen euro. De cijfers voor 2013 zijn nog niet bekendgemaakt, maar in juni 2013 verkocht Mondial zijn historische activiteit als mobiele operator (zonder eigen netwerk) voor een onbekend bedrag in cash aan de Ierse operator Digiweb. Daarbovenop trok Mondial 4,95 miljoen euro vers kapitaal aan, na een kapitaalvermindering met 5,1 miljoen euro om de geleden verliezen op te slorpen. Meteen werd de vroegere operator helemaal softwareontwikkelaar.

De firma is nog altijd niet winstgevend. “We plannen break-even te draaien in maart 2015”, stelt Zurstrassen. “Met onze huidige projecten en klanten zijn we daar redelijk zeker van. Tot die tijd moeten we blijven investeren. Onze aandeelhouders vinden dat normaal. De resultaten van de jongste negen maanden tonen dat het zinvol is. Voor ons, voor de operatoren en voor de eindgebruikers.”

Er zit dus nog een kapitaalverhoging aan te komen? Zurstrassen: “Zeker wel, maar dat hangt af van verschillende factoren. Onder meer de zeer positieve resultaten van het Mobile World Congress zullen een rol spelen in de ambities. Details kan ik nog niet geven.”

Om voldoende kapitaal te vinden, hebben de aandeelhouders wel toegevingen moeten doen. In 2012 en juni 2013 werden nog aandelen tegen 10 euro uitgegeven. Bij de kapitaalverhoging in november was dat nog amper 2,5 euro. Een aantal aandeelhouders van het eerste uur bleef aan de zijlijn en liet zich verwateren. Een sterkhouder is voorzitter Philippe Bodson. De voorzitter van Floridienne en voormalige Tractebel-topman bezit 9 procent van de aandelen. Andere belangrijke aandeelhouders zijn Corpar (Baudouin Jolly en Bernard Woronoff) en het Franse Condesa Holdings van Didier Seillier, dat in de jongste ronde instapte en 7 procent nam. “Ikzelf ben maar nummer vier”, zegt Zurstrassen.

Mondial zal zijn toepassing uitbreiden naar Windows 8 en zelfs naar het lagekostenbesturingssysteem Firefox OS, dat op de ontwikkelingslanden mikt. “We kunnen ook technologie op de markt brengen die toelaat je gesprek of je videoconferentie automatisch voort te zetten op een ander apparaat, van je Android-tv naar je smartphone of tablet, bijvoorbeeld. Conversatie wordt alomtegenwoordig. Niet enkel gesprekken, maar ook e-mail, chat, Instagram, Twitter, Facebook, Google… Het zal ons leven grondig veranderen”, voorspelt Zurstrassen.

BRUNO LEIJNSE

“Conversatie wordt alomtegenwoordig” José Zurstrassen

“Waarom zou je naar Skype gaan voor wat je met je gewone telefoonlijn en smartphone kan doen?” Marc De Cock

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content