MONCHENGLADBACH

MEISTERSTUCK.

“Ik heb geen behoefte aan een langere startbaan,” zegt Hans-Joachim Peters, Vorsitzender der Geschäftsführung, Düsseldorf International, hoofd van de luchthavens Düsseldorf en Mönchengladbach. Op de tarmac van Mönchengladbach draaien de schroeven van toestellen van Air Engiadina en VLM. Twee van de vijf ondernemingen die sedert 1996 deze luchthaven bij de Nederlands-Duitse grens bedienen. De vijf vliegen 300.000 passagiers (een stijging in het eerste kwartaal 1998 met 59%), voor 70% zakenmensen, naar negen Europese bestemmingen. Met vijftien luchtvaartbedrijven worden gesprekken gevoerd over een ankerplaats in Mönchengladbach. De startbaan is 1200 meter lang, korter dan de Deurnse baan (1350 meter). “Met een verlenging lok ik no-frill-airlines met Boeings 737 of vergelijkbare types aan. Waarom zou ik mijn eigen concurrentie organiseren door Ryanair (zie Trends van 7 mei 1998) of Easyjet op het spek te binden? De korte baan is vandaag een marketingvoordeel,” zegt Hans-Joachim Peters vastberaden.

Voor het luchthavengebouw strekken zich grote parkings uit. Het is drie uur in de namiddag, ze zijn stampvol en gratis. Tussen auto en vliegtuigtrap liggen vijf minuten. Hartmut-Rüdiger Simon, strategische planning Düsseldorf International: “De duidelijke trend is dat zakenpassagiers zoeken naar trips van een halve dag. ‘s Morgens vroeg vertrekken en ‘s middags terug bijvoorbeeld. Met alle rompslomp van verre parkeergarages, controles, vertraagde vluchten haal je dat niet op een major airport, daarom zijn Mönchengladbach en ook Deurne ideaal voor het nieuwe Europese luchtverkeer.”

Het Linienverkehr in Mönchengladbach startte in 1996. VLM was de eerste klant en bedient de lijn Mönchengladbach-London City Airport. De Lufthafen van Mönchengladbach is voor 70% een dochter van Düsseldorf International (op zijn beurt voor 50% privé) en voor 30% van Stadtwerke Mönchengladbach. De beide luchthavens verdelen de taken. Düsseldorf onthaalt middelgrote vliegtuigen, Mönchengladbach de machines van het type Fokker 50. De slots in Düsseldorf, er is één startbaan, zijn duur en beperkt. Hans-Joachim Peters: ” Slots worden schaarse goederen, onze prijsstelling op de twee luchthavens weerspiegelt dat uitgangspunt.” Voor de toestellen (50 zetels) die Mönchengladbach aanvliegen zijn wél slots beschikbaar. De luchtbedrijven op Mönchengladbach zijn voor vier vijfde new entrants. De zussen kanibaliseren mekaars markt niet. Het rendement op de omzet in Düsseldorf en Mönchengladbach schommelt tussen 10 en 15%.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content