Model voor De Post
De Post-topman Frans Rombouts wijst naar het Britse Hays als rolmodel en mogelijke partner voor het Belgische postbedrijf. Wie is die Britse groep?
D e Post lanceerde vorige week zijn tweede filiaal: E-services. E-services moet het internet en andere elektronische diensten aanbieden, en dat in de eerste plaats aan overheidsadministraties. Frans Rombouts kondigde bij die gelegenheid ook aan dat het onlangs opgerichte eXbo het handelsfonds van Key Mail heeft overgenomen. eXbo verzorgt documentbeheer voor bedrijven. Key Mail – een dochter van Group 4 – haalt documenten en post bij verzekeringsmakelaars op.
In datzelfde segment is ook Hays DX actief. Hays DX is een filiaal van het Britse beursgenoteerde Hays plc. Ook met Hays DX in België heeft De Post gesprekken lopen. “Hays is een schoolvoorbeeld van hoe De Post moet evolueren,” verklaart Frans Rombouts, chief executive officer van De Post aan Trends. Eerder duidde Rombouts de Hays-groep aan als een mogelijke partner voor De Post. “Het is een schitterend bedrijf waar we graag mee zouden samenwerken,” vertelde hij aan De Financieel-Economische Tijd.
Zo ver is het echter nog lang niet. Er zijn al gesprekken op Belgisch niveau geweest, en Rombouts is uitgenodigd om het Britse hoofdkwartier te bezoeken. De sociale onderhandelingen op het thuisfront hebben echter voorrang.
Hays plc staat op de Londense beurs genoteerd. Het telt 26.000 werknemers en haalde in het boekjaar 2000 (afgesloten op 30 juni) een omzet van 2,189 miljard pond (ruim 155 miljard frank). Dat maakt het bedrijf ruim dubbel zo groot als De Post. De bedrijfswinst steeg met 14% naar 20 miljard frank. De winst voor belastingen steeg met 19,2 miljard frank. 35% van de omzet wordt buiten Groot-Brittannië gehaald.
Hays heeft drie kernactiviteiten: distributie, mail en express, en human resources (uitzendarbeid en selectie). In elk van die drie activiteiten zoekt het nichemarkten op om daar een sterke marktpositie op te bouwen. Vandaar ook dat Hays zo’n hoge toegevoegde waarde boekt. Het was ook een van de tien leden van het zopas opgerichte Free and Fair Post Initiative, dat onder voorzitterschap van Philippe Bodson ijvert voor een grotere en snellere liberalisering van de postsector. Hays zit daar in het gezelschap van onder andere UPS en Ziegler.
Hays in België
In België is Hays actief in de distributie ( Hays Logistics, omzet van 179 miljoen frank) en de mail- en expressdiensten ( Hays DX, omzet van 236 miljoen frank). Hays DX is naast zijn specialisatie in de verzekeringswereld ook actief in de express service voor de optische en medische sector. Daarom het nam in juni 1998 Delta Medical Express over.
Hays DX kent echter problemen. De omzet van 332 miljoen frank van 1998 daalde naar 236 miljoen in 1999. De balans van 2000 is nog niet neergelegd. Als gevolg van 25 miljoen frank uitzonderlijke kosten, werd het boekjaar in 1999 met 16,1 miljoen frank verlies afgesloten. De cashflow was negatief (-7,9 miljoen), net als het eigen vermogen (-4 miljoen).
Frans Rombouts onderhandelde met gedelegeerd bestuurder Marijke Lambrigts. Maar die heeft intussen het bedrijf, al of niet gedwongen, verlaten. Bij Hays DX was niemand bereid hierop commentaar te geven. Ook andere toelichtingen kregen we niet.
Rombouts zou zijn mosterd misschien beter in Engeland gaan halen. Hays heeft immers ook een programma lopen om de postsortering in het Engelse netwerk te automatiseren. Die automatisering is zo opgezet, dat de klant nieuwe diensten aangeboden krijgt waarbij Hays een steeds groter deel van de postservice overneemt. Net de weg die De Post wil opgaan.
GUIDO MUELENAER
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier