Mobistar en Base stappen niet mee in concurrentieslag

Combinatie-aanbiedingen zijn slecht nieuws voor de kleinere vaste operatoren, die niet de middelen hebben om hun dienstenaanbod te verbreden. Mobistar heeft daar nog de sterkste kaarten, meent Renaud Montulet, de voormalige marketingdirecteur van telecomoperator Verizon Business en jarenlang een van de drijvende figuren achter het Platform van Alternatieve Operatoren. Mobiel rukt op, de vaste lijn zit in het defensief. Mobistar kan beide diensten bieden, maar doet dat voor de vaste lijn op de residentiële markt vooral via de verkooporganisatie van Euphony. Van alle alternatieve operatoren heeft Mobistar ook het grootste aantal toegangspunten tot de centrales van Belgacom, zegt Montulet. Als het wil, kan het ADSL uitrollen bij een groot deel van de bevolking (Scarlet bijvoorbeeld heeft volgens directeur Gert Post vandaag maar een dekking van 30 %).

De 25.282 ADSL-abonnees van Mobistar hebben ook dezelfde Livebox waarlangs Mobistarmoeder France Télécom in Frankrijk televisie levert. Maar marketingdirecteur Erick Cuvelier is niet van plan om iets in die richting te doen. Het is riskant om zich met Belgacom (of Telenet) te meten, vindt hij. “De vraag is welk soort dienstverlening je kan leveren in vergelijking met Belgacom. Je kan zelf niet innoveren. Wat je levert, moet onmiddellijk van hoge kwaliteit zijn. Als je daar niet in slaagt, bereik je geen loyauteit bij je klanten. In Frankrijk heeft Free ( nvdr – de concurrent van France Télécom die telefoon, internet en televisie bundelt voor 29,99 euro per maand) niets te verliezen door innovatieve oplossingen te pushen, wij wel.”

Van Mobistar zijn voorlopig dus geen triple playbundels te verwachten. In de plaats daarvan kiest de gsm-operator ervoor zijn kernactiviteiten uit te breiden met formules als Mobistar AtHome (goedkoper mobiel bellen thuis) of Mobistar One Office (voor bedrijven) en om op die manier nog meer verkeer weg te halen bij de vaste operatoren. Base doet hetzelfde met Base 3 (“Niet alleen thuis goedkoper,” knipoogt marketingdirecteur Bart Vandesompele). Het KPN-filiaal ziet vandaag ook nog geen probleem in het feit dat het niet actief is in vaste telefonie of internet, en geen bundels heeft van vaste en mobiele diensten.

Combinaties van bellen via draadloos internet thuis en mobiel bellen elders, zoals France Télécom op zijn thuisfront doet onder het label Unik, lijken voorlopig nog te struikelen over het gebrek aan hippe gsm’s die ook via draadloos internet kunnen bellen. “De handsets drijven de markt. De consument wil kunnen kiezen,” zegt Grégoire Dallemagne, die volgens Kris Verstraelen van Altran in aanslepende onderhandelingen met Base is verwikkeld om ook in België een Tele2 Mobielaanbod uit te brengen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content