Mobiliteit rijmt op flexibiliteit
De Nederlandse start-up XXimo heeft een kredietkaart voor mobiele werkers klaar. Zonder gehannes met bonnetjes en toch personaliseerbaar per werknemer.
De werknemers van Belgacom krijgen eind deze maand een XXimo-kaart. Daarmee heeft het gelijknamige Nederlandse bedrijf zijn eerste grote klant binnen. De kaart is een onderdeel van de mobiliteitsmanagementoplossing die XXimo sinds augustus in ons land aanbiedt.
De Xximo-betaalkaart — met bijbehorende app — maakt het mogelijk dat een werknemer al zijn zakelijke mobiliteitskosten kan betalen met dezelfde kaart, terwijl zijn werkgever via software exact bepaalt hoeveel geld de werknemer waaraan mag uitgeven. Dat kan gaan over een tankbeurt, een taxirit of buskaartje, maar net zo goed over een vliegtuigticket, hotelrekening of de huur van een fiets.
Simpel gezegd is deze mobiliteitspas een zakelijke kredietkaart die wordt gekoppeld aan een cafetariaplan. “Wij zijn het instrument om het mobiliteitsbudget van de werknemers te beheren”, vat Patrick Bunnik, de CEO van XXimo samen. Het bedrijf ontwikkelde daarvoor een betaalkaart en beheersoftware. Het voordeel van de kaart: de administratie vermindert. Geen geknoei meer met bonnetjes en aparte kaarten voor parkings, tankbeurten of openbaar vervoer. En aan het einde van de maand is er slechts één factuur.
Bovendien zijn de mogelijkheden van de kaart personaliseerbaar volgens de privileges van elke individuele werknemer. Daarmee onderscheidt de XXimo-kaart zich van de klassieke businessbetaalkaart. In Europa biedt zowat elke kredietkaartuitgever die aan, maar meestal is dat privilege alleen weggelegd voor het hogere management. Juist omdat werkgevers geen blanco cheque willen geven.
Duurzame aandeelhouders
De oprichters van XXimo zagen drie jaar geleden in dat diversifiërende mobiliteit niet compatibel was met de digitalisering van het facturatieproces. “Flexibilisering van arbeid is voortdurend in het nieuws”, zegt Bunnik. “Meerdere werknemers die op meerdere locaties werken, dat vergt ook een flexibilisering van de mobiliteit. Zeker nu de ketenmobiliteit toeneemt, waarbij bijvoorbeeld de combinatie auto, trein en fiets wordt gemaakt. De deelfietsjes zijn bijvoorbeeld in Antwerpen en Brussel heel populair. Tot wij met onze kaart kwamen, was daar geen zakelijke toegang toe.”
Blijkbaar is de tijd rijp voor een mobiliteitskaart. Dat valt onder andere af te leiden uit de overeenkomsten die XXimo met de Nederlandse en de Belgische belastingdiensten heeft kunnen sluiten. De kaart wordt aanvaard als vervanger voor de bewijsvoerende bonnetjes. “We hebben een afspraak dat onze factuur volstaat voor btw-teruggave, zonder dat je al die bonnetjes nodig hebt.”
Xxiimo is een jong, Nederlands bedrijf. Minder dan vier jaar geleden is het gestart op een gehuurde verdieping van het lokale KPMG-kantoor in ‘s Hertogenbosch. Na twee jaar sleutelen aan de technologie volgde in augustus 2012 de lancering van de kaart in Nederland. Een jaar later was België aan de beurt. Deze maand beslist het bedrijf over expansie naar Duitsland en Frankrijk. Voor alle duidelijkheid: de expansie naar beide landen komt er, de kwestie is enkel nog waar XXimo zijn eerstvolgende vlag wil planten. “Eigenlijk is dit bijna een jongensboek”, lacht Bunnik. “Je begint met een idee en een paar jaar later is dat uitgegroeid tot een multinational die in eigen land al lang niet meer als nichespeler wordt beschouwd.”
Ook voor jongensboeken is veel geld nodig. In het geval van XXimo ging dat onder andere naar de ontwikkeling van de technologie om de betaalkaart te koppelen aan een cafetariamodel. Het geld komt van het investeringsfonds Tendris, een wat apart, gul investeringsfonds uit Nederland. In maart van vorig jaar kreeg XXimo nog 12,2 miljoen euro om zijn groei te financieren.
Het fonds wordt gespekt door een groep welvarende entrepreneurs en richt zich uitsluitend op initiatieven die duurzaamheid en commercieel succes met elkaar trachten te verbinden. “Ze geloven niet in gesubsidieerde duurzaamheid. Alle bedrijven die Tendris heeft opgezet, voldoen aan een checklist met ecologische en economische componenten. Er moet een basis zijn voor commercieel succes.”
Klanten volgen
Met dat commerciële succes lijkt het wel goed te komen. Na zes maanden op de Belgische markt is het nog vroeg om de balans op te maken, maar alleen al het fenomeen dat in 90 procent van de tankstations de XXimo-kaart al wordt aanvaard, is een niet onaardige mijlpaal. En er zijn intussen ook al vijf leasingmaatschappijen die de kaart aanbieden. Gezien het hoge aantal bedrijfswagens in ons land, een sleutelelement voor succes.
En de gebruikers? “We hebben in België nu een paar duizend klanten”, zegt Bunnik. “Onze planning was eerst de re-sellers aan te sluiten, tonen dat de techniek naadloos werkt en daarna de gebruikers te bewerken. Het contract met Belgacom komt wat vroeger dan gepland.”
Het verdienmodel van XXimo steunt op drie poten. Er is een maandelijkse kaartbijdrage die stijgt naargelang van het aantal diensten dat op de kaart wordt gezet. Voor 3 euro per maand is de XXimo-kaart een simpele tank- en parkeerkaart. Voor meer mogelijkheden moet je bijbetalen. Een tweede inkomstenstroom komt van de commissie die Visa per transactie aanrekent. Daar romen de Nederlanders een stukje van af. En ten slotte is er nog een commissie voor de doorverwijzingen via de XXimo-app.
Competitie
Het lijkt een kwestie van tijd voor het concept van XXimo concurrentie krijgt. “Maar je begint hier niet zomaar aan”, zegt Bunnik. “De techniek ontwikkelen kost tijd en geld. Voorlopig hebben we dus nog een voorsprong.”
Xximo heeft 65 medewerkers, van wie twintig in België. Opvallend detail: op de loonlijst staan slechts 24 mensen. Dat komt omdat een aantal subcontractors samenwerkt in een consortium. De direct marketing en de klantenbehandeling zijn bijvoorbeeld twee aparte bedrijfjes. “We werken zo om versneld te groeien. Nu we weten dat ons model aanslaat, moeten we geografisch snel uitbreiden om de competitie voor te blijven.”
Die expansiedrang was ook de reden om FC Twente, een voetbalclub uit de Nederlandse eredivisie, te sponsoren. Op zich is dat een verrassende keuze voor een start-up. “Het is een manier om snel naambekendheid te krijgen. Ook in Europa”, zegt Bunnik laconiek.
ROELAND BYL, FOTOGRAFIE PAT VERBRUGGEN
“Nu we weten dat ons model aanslaat, moeten we geografisch snel uitbreiden om de competitie voor te blijven”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier