Mobiliteit is meer dan auto’s verkopen
D’Ieteren, de grootste auto-invoerder van het land, wil nieuwe mobiliteitsdiensten ontwikkelen. Twee jaar geleden richtte het daarom de incubator Lab Box op. De eerste resultaten: de groep kocht een dienst die auto’s met chauffeur verhuurt, en hoopt over enkele maanden een klein aanbod van autonome busjes te kunnen lanceren.
Lab Box fungeert voor D’Ieteren als een soort start-upincubator voor de nieuwe mobiliteit. Onlangs nam het CarAsap over, een soort Uber voor zakelijke klanten. CarAsap biedt de diensten van 300 onafhankelijke chauffeurs en hun voertuig aan bij grote bedrijven die regelmatig mensen ergens naartoe moeten voeren. De kracht van de start-up zit in het digitale platform en de app.
De overname past in de strategie van D’Ieteren, dat ook alternatieve mobiliteitsdiensten wil aanbieden. Het bedrijf is de grootste importeur van voertuigen in ons land (VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Yamaha), maar het breidt zijn bedrijfsmodel uit om oplossingen te zoeken voor de problemen van het autogebruik (vervuiling, files, enzovoort). De groep kwam bij gedeelde mobiliteit en multimodaliteit uit. Het investeerde enkele tientallen miljoenen euro’s in Lab Box, dat aan Flagey in Brussel huist.
Poppy
“Lad Box is twee jaar geleden opgericht”, zegt manager Michaël Grandfils. “Aanvankelijk was het de bedoeling binnen D’Ieteren Auto een nieuwe dienst aan te bieden. Maar het leek ons verstandiger een autonome structuur te creëren. Zo wilden we vermijden dat we in aanvaring zouden komen met de kernactiviteiten van de groep.”
“De deelwagens van Poppy, een initiatief van Lab Box, hoeven bijvoorbeeld niet tot de Volkswagen Group te behoren”, zegt Denis Gorteman, de CEO van D’Ieteren Auto en de directeur van Lab Box. “En het maakt ook gebruik van elektrische scooters die geen Yamaha zijn. Ook CarAsap kan werken met andere voertuigen.”
Lab Box heeft een lichte structuur, met tien mensen die allemaal uit de consultancywereld komen. In twee jaar hebben ze zes activiteiten bedacht, gestart of gekocht. De eerste, Poppy, biedt deelauto’s en -scooters aan die eender waar mogen worden achtergelaten. De klant reserveert ze via een app. Poppy begon in 2018 in Antwerpen, met 350 milieuvriendelijke wagens (elektrische VW’s en Audi’s op aardgas). “Poppy heeft nu meer dan 20.000 gebruikers”, vertelt Michael Grandfils verheugd.
Poppy komt nu naar Brussel, omdat concurrent Zipcar ermee ophoudt. “We hadden de kans om de Zipcar-teams over te nemen”, legt Denis Gorteman uit. Avis, de eigenaar van Zipcar, had contact opgenomen met de Belgische groep. “We nemen het klantenbestand en het personeel over. De voertuigen niet. In Brussel zal Poppy concurreren met DriveNow, BMW’s gratis autodienst die wordt omgedoopt tot Share Now vanwege een fusie met Car2Go van Daimler. “Maar Poppy heeft ook elektrische fietsen en scooters in zijn aanbod”, zegt Michael Grandfils.
Andere diensten
Dankzij de expertise die het met Poppy heeft opgedaan, kon Lab Box een initiatief ontwikkelen dat een vergelijkbare service biedt, maar dan voor bedrijven. MyMove beheert een vloot van gedeelde voertuigen (auto’s, fietsen, scooters, enzovoort), en presenteert zichzelf als een alternatief voor de salariswagens. Werknemers kunnen met een app een voertuig ontgrendelen en gebruiken in overeenstemming met het mobiliteitsbudget dat met de werkgever is overeengekomen.
Een andere belangrijke ontwikkeling is Pikaway, dat mikt op de multimodale mobiliteit. De gebruiker geeft aan waar hij naartoe wil en de software biedt hem de meest geschikte oplossingen voor zijn verplaatsing, en bovendien de mogelijkheid om ze te reserveren en onmiddellijk te betalen. “De applicatie is vanaf nul opgebouwd”, zegt Michaël Grandfils. Ze werkt al in Antwerpen, en binnenkort in een andere stad. Ze combineert het aanbod van de NMBS, De Lijn en deelvoertuigen zoals Poppy.
Een recente nieuwigheid is Lizy, dat jonge tweedehandse voertuigen verhuurt aan bedrijven of zelfstandigen. Dat platform verbindt potentiële klanten ook met het aanbod van Volkswagen D’Ieteren Finances, de financiële tak van de D’Ieteren-groep.
Met al die initiatieven speelt Lab Box in op de nieuwste trends in mobiliteit. Alleen in autonoom rijden doet het nog niks, maar ook daar komt verandering in. “Binnen enkele maanden bieden we een drietal zelfrijdende busjes aan in Brussel”, zegt Grandfils.
Winst op termijn
Lab Box is een incubator voor jonge bedrijfjes, maar de aanpak is vergelijkbaar met die van een investeringsfonds dat zich ook bemoeit met het management. “We accepteren verliezen gedurende drie of vier jaar. Maar het doel is binnen een redelijke tijd winstgevend te zijn”, zegt Grandfils. “Wij zijn geen durfkapitaalfonds, dat miljarden kan verliezen om een nieuwe Uber te ontwikkelen.” CarAsap illustreert die aanpak. Sinds de start in 2015 heeft het bedrijf verliezen geleden (60.982 euro in 2017), “maar dit jaar moet er een evenwicht zijn”, zegt de manager.
Blijft de fundamentele vraag of de Lab Box-initiatieven in gedeelde mobiliteit ooit concurrentie kunnen worden voor die van de Volkswagen-groep. “Dat is niet het geval”, zegt Grandfils. “Integendeel. We hebben bezoek gekregen van Volkswagen-vertegenwoordigers die van plan zijn in Berlijn een deelautosysteem te starten. We hebben ze verteld hoe Poppy werkt en wat de resultaten zijn. VW heeft een achterstand in dat soort diensten. In plaats van te wachten tot de concurrentie de markt heeft veroverd, heeft D’Ieteren Auto besloten er zelf wat aan te doen. Maar de VW-groep weet wat we doen, en vice versa”, besluit Michaël Grandfils.
Concurrent voor de taxi
CarAsap, de jongste overname van Lab Box, biedt auto’s met chauffeur aan, vooral in en rond Brussel. Het werd in 2015 opgestart door Jonathan Guzy. “Ik studeerde rechten aan de ULB en trok daarna naar de Verenigde Staten”, zegt hij. “Daar leerde ik de eerste mobiliteitsdiensten kennen, zoals Zipcar. Die nieuwe markt fascineerde me.”
Terug in België richtte hij CarAsap op, een beetje vergelijkbaar met Uber. De voordelen van zijn model? Een lichte structuur – het bedrijf heeft geen auto’s en de chauffeurs zijn onafhankelijk – maar vooral de doelgroep. CarAsap mikt op bedrijven, leidinggevenden en managers.
“We bieden ritten op maat”, zegt de oprichter. “We worden gezien als een concurrent van Uber, maar zijn vooral een concurrent voor de traditionele taxi’s. We hebben 250 zakelijke klanten. “We werken met Britse software van Addison Lee, de markt- leider in Londen voor mini-taxi’s.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier