MIPIM. Rekordbeurs

De zesde vastgoedbeurs Mipim verbeterde alle rekords.

Al wie een rol van betekenis speelt (wil spelen) in de Europese wereld van het commerciële vastgoed streek van 9 tot 12 maart neer in het mondaine Cannes. Daar vond de zesde editie plaats van de Marché Internationale des Professionels de l’Immobilier, beter bekend onder het letterwoord Mipim.

België.

Het werd een beurs van rekords. Een rekordaantal bezoekers in de eerste plaats : meer dan 6500 professionelen uit 48 landen bezochten Mipim, of 20 % meer dan vorig jaar. Een rekordaantal exposanten ook, 808. Dat noodzaakte het evenement om ook ruimte in te nemen op de derde verdieping van het kongrescentrum. En tenslotte rekordontvangsten. Want Mipim is geen goedkope beurs : voor een toegangspas wordt 1000 Franse frank (toch nog steeds goed voor 6000 Belgische frank) neergeteld. Een stand kost al snel 1 miljoen frank.

Het aandeel van de Belgen onder de exposanten groeit exponentieel : 74 % meer landgenoten dan vorig jaar hadden een stand op Mipim. Opvallend was de tendens om gezamenlijk een forum te vormen. Steeds meer Belgische steden worden op Mipim vertegenwoordigd door een afvaardiging van de stad zelf, aangevuld met plaatselijke ondernemers, makelaars, promotoren, aannemers en andere betrokkenen. Zo werd de stand van de stad Antwerpen bevolkt door afgevaardigden van de stedebouwdiensten van de stad, naast vertegenwoordigers van makelaars Hugo Ceusters en EPMC, bouwonderneming Vooruitzicht en architekten Storme, Storkebaum & Van Ranst.

Ook Gent en Brussel waren aanwezig, maar de Franstalige steden ontbraken op het appel. Een gemiste kans voor Luik, dat op Mipim zijn talrijke projekten van stadsvernieuwing had kunnen etaleren.

Spin-offs.

Geen happening zonder prijzen. Mipim gaf de bezoekers dit jaar de kans mee te stemmen over de voorgestelde projekten. In de kategorie ‘kantoorgebouwen’ ging de trofee naar de torens van de Société Générale in de La Défense-wijk in Parijs. Bij de ‘Business Centers’ haalde Euralille het. Pavilon-Vinohradska Trznice uit Praag was de laureaat bij de ‘shoppingcentra’, en Passy Plaza uit Parijs zegevierde in de kategorie ‘residentiële projekten’.

Mipim heeft ook zijn eerste spin-offs of dochterbeurzen. Voor de Aziatische markt zal een apart evenement georganizeerd worden in Singapore in september 1996. En van 18 tot 21 november van dit jaar gaat in Cannes Mapim door, of voluit International Market for Retail Real Estate, een beurs voor professionelen in het winkelvastgoed.

Vermelden we tot slot nog de opvallende aanwezigheid van een stand van Moskou, en vooral van Beiroet. Het stukgeschoten centrum van de stad die jarenlang geteisterd werd door een burgeroorlog, wordt opnieuw opgebouwd. Om dit projekt voor te stellen (en ongetwijfeld om buitenlandse investeerders aan te trekken) pakte de plaatselijke overheid uit met een ware road-show en een enorme maquette, waarmee alleen die van de Parijse La Défense en die van Londen konden wedijveren.

Zon en regen.

De zesde editie van Mipim groeide uit tot de beurs van het hernieuwde vertrouwen. Het mag dan nog niet echt goed gaan in de vastgoedsektor, de hoop dat er beterschap op komst is, leeft alvast. Dat bewezen de talrijke exposanten en bezoekers, dat illustreerden ook de talrijke voorgestelde projekten.

Mipim is en blijft echter in de eerste plaats een gelegenheid tot het leggen van kontakten. Dat dit in de zonnige vakantiesfeer van Cannes gebeurt, vergemakkelijkt waarschijnlijk het breken van het ijs. Vraag is hoeveel van de mondelinge toezeggingen op de zuiderse terrassen gevolgd worden door een konkreet projekt, wanneer in het druilerige noorden de voorstellen daadwerkelijk op papier moeten komen.

Geert Wellens

JLW-KLOK Waar bevinden de Europese steden zich in hun prijscyclus ?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content