MINI COUNTRYMAN COOPER D 2.0 Maximini
Wat heeft BMW die revival van de Mini toch goed aangepakt . Want een Mini van vandaag heeft niets meer te zien met de kleine autootjes uit Engeland, sinds de Duitse constructeur het merk tien jaar geleden overnam. Tenzij dat basismodel, dat in rauwe contouren nog altijd hetzelfde is. En ervoor zorgt dat die Mini nog altijd zijn uitstraling en legendarische imago heeft. Met de nodige opsmuk en opwaardering van de algehele kwaliteit heeft BMW het hebbedinggehalte van de auto zelfs nog serieus opgevoerd.
Niets meer te zien met die kleine autootjes van weleer dus, en dat geldt vooral voor de Mini Countryman, alweer een nieuwe versie van de hippe auto. Ja, als je hem alleen ziet staan, zo op de oprit, en met geen andere auto vergelijkt, dan bekijk je hem gewoon als een Mini. Maar zet hem naast een andere auto, en je merkt dat hij even groot is als veel compacte middenklassers. En helemaal geen luciferdoosje meer zoals de oorspronkelijke Mini. Met enige verbeelding oogt hij zelfs een beetje als een monovolume. BMW wilde met deze Countryman dan ook de eerste Mini bouwen die voldoende binnenruimte biedt voor vijf inzittenden, met daarbovenop nog eens een volwaardige koffer. Een première is dat: een Mini voor jonge gezinnen. En het is geen verloren moeite, want het nieuwe onderstel kan straks nog gebruikt worden voor de nieuwe kleine BMW, een model in volle gisting dat in het gamma onder de 1 gaat postvatten.
Rijden met de Countryman (we kregen de tweeliter Cooper D mee met automatische versnellingsbak, er is ook een 1.6 D) is vaststellen dat het technisch snor zit. Omdat dit een auto is die jonge gezinnen kan bekoren, zou je verwachten dat hij zich comfortabeler laat aanvoelen dan de gewone Mini, en dat is ook zo. Maar voor wie niet echt het onderste uit de sportieve kan wil halen, gaat dat toegenomen rijcomfort nauwelijks ten koste van de dynamische kwaliteiten die je van een Mini verwacht. Anders gesteld: ook de Countryman voelt een beetje aan als een grote kart. Neem daarbij een dieselmotor die best zuinig uit de hoek komt, maar ook het charisma van dit stel wielen, en je hebt een heel aantrekkelijke auto. Aan de minzijde zetten we een prijskaartje dat toch wel stevig is, en een geluidsisolatie die beter kon. De diesel bromt iets meer dan je van een… BMW gewoon bent, en de Countryman heeft ook wel wat last van windgeruis. Normaal is dat eigenlijk wel, met zijn typische vormgeving.
2.0 turbodiesel (1995cc) van 112pk
Max. koppel: 270 Nm bij 1750 toeren
Normverbruik: 5,6 liter voor 100 km
Testverbruik: 6,7 liter voor 100 km
CO2-uitstoot bij normverbruik: 149 gr/km
Instapprijs: 25.920 euro
+ en –
+ uitstraling, binnenruimte
– lawaaierige rijervaring
JO BOSSUYT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier