‘Millennials willen erkenning’

© Kris Van Exel

MURIEL DE LATHOUWER CEO EVS Broadcast Equipment

“CEO for 1 Day is een kans voor jonge talenten om de functie van CEO te ontdekken. Deelnemen aan zo’n initiatief maakt deel uit van de maatschappelijke rol die een CEO en een onderneming spelen. Bovendien heeft de bedrijfswereld nog te weinig vrouwelijke kaderleden. Als zulke initiatieven jonge vrouwelijke talenten kunnen inspireren op hogere leidinggevende posities te mikken, geeft dat mij extra voldoening.

“De aanwezigheid van Romane was een gelegenheid om ‘s middags een rondetafelgesprek te organiseren met jonge EVS-medewerkers. Ze kregen de kans hun job- en carrièreverwachtingen te delen. De verwachtingen van millennials verschillen duidelijk van die van hun voorgangers. Het was leuk te beseffen dat onze bedrijfscultuur aansluit bij de ambities van die jongeren.

“Millennials verkiezen een evenwichtige carrière waarin ze voldoende tijd voor zichzelf hebben. Ze zijn bereid hard te werken, maar hebben ook behoefte aan flexibiliteit. Ze geven de voorkeur aan maatschappelijk verantwoorde werkgevers, die dezelfde waarden belangrijk vinden als zij. Die generatie heeft ook behoefte aan snelle feedback en erkenning voor wat ze doet.

“Het ontplooien van nieuwe vaardigheden is belangrijk voor de professionele ontwikkeling van jongeren. Er moet aandacht zijn voor levenslang leren. Millennials zoals Romane hechten waarde aan veranderingen, nieuwe uitdagingen en loopbaanontwikkeling. EVS tracht daarop in te spelen. We bevorderen bijvoorbeeld de interne mobiliteit, waardoor onze medewerkers de kans krijgen aan nieuwe projecten te werken.”

ROMANE GOLDMUNTZ Studente Solvay Brussels School

“Heel wat mensen zijn onder de indruk wanneer ze een CEO ontmoeten, maar weinigen weten wat de functie precies inhoudt. Aangezien mijn studies focussen op leiderschap en management, was het ‘CEO for 1 Day’-evenement een fantastische manier om te ontdekken hoe de gemiddelde dag van een CEO eruitziet.

“Het was een geweldige ervaring. Ik kreeg de kans samen met Muriel een dag in het hoofdkantoor van EVS door te brengen. We bespraken samen de dagplanning en praatten daarna uitgebreid over het bedrijf en over leiderschap. We hadden ook een aangenaam lunchgesprek met andere werknemers over wat millennials verwachten van hun eerste baan, en in welke mate hun ambities verschillen met die van de vorige generaties.

“Ik heb veel geleerd. Ik mocht vergaderingen met topmanagers bijwonen en kreeg de kans vragen te stellen tijdens en na de meetings. Bepaalde technieken die ik tijdens die gesprekken geleerd heb, wil ik toepassen op mijn dagelijkse leven. De aanpak en de stijl van Muriel bevielen me heel erg: tijdens de lunch zoekt ze werknemers op om te praten over onderwerpen die hen interesseren. Bereikbaarheid en transparantie zijn essentieel in elke leidinggevende functie.

“Ik wil later werken voor een bedrijf dat een doel heeft waar ik zelf achter sta. Daarnaast hoop ik er kansen te krijgen om door te kunnen groeien, en een actieve feedbackcultuur die ervoor zorgt dat je jezelf continu kunt verbeteren en uitdagen. Als alles te gemakkelijk gaat, is het plezier er snel van af.”

Dit is een initiatief van het executive-searchbureau Odgers Berndtson. Vijf Belgische CEO’s ontvangen vijf masterstudenten van de Solvay Brussels School.

Roel Van Espen, fotografie Kris Van Exel

‘Het was leuk te beseffen dat onze bedrijfscultuur goed aansluit bij de ambities van millennials’ – MURIEL DE LATHOUWER

‘Bereikbaarheid en transparantie zijn essentieel in elke leidinggevende functie’ – ROMANE GOLDMUNTZ

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content