Milieuvriendelijk maar fiscaal onbemind

Trends was erbij toen Mazda zijn nieuwe dieselmotor voor de 6 voorstelde: een 2.2 turbodiesel met common rail, in zijn krachtigste versie goed voor 185 paarden en een vrachtwagenkoppeltje van 400 newtonmeter. “We schatten dat zo’n 36 procent van de klanten die een 6 kopen voor deze nieuwe motor gaat”, zegt de Europese pr-man. We zagen de Belgische woordvoerder daarop even blozen en vooral bijsturen tijdens zijn daaropvolgende repliek. “Hooguit tien procent in België.” En zelfs dat lijkt optimistisch.

Dat heeft alles te maken met de hopeloos ouderwetse Belgische autofiscaliteit. Die is trouwens helemaal incoherent. Terwijl milieuzorg een issue werd in het autolandschap, worden de verkeersbelasting en BIV (de eenmalige belasting op inverkeersstelling bij aankoop van de auto) hier nog altijd berekend op basis van fiscale pk’s (en dus cilinderinhoud) en motorvermogen. In de ons omringende landen, zoals Luxemburg, worden die fiscale bijdragen berekend op basis van de CO2-uitstoot. En wat leert de vingeroefening: voor de Mazda 6 2.2 turbodiesel met 185 pk betalen Luxemburgers een BIV van 114 euro en loopt de Belgische rekening op tot 2478 euro. Maar, vooral: vergelijk die 2478 euro met de 867 euro BIV voor een ondertussen oude 2.0 turbodiesel in diezelfde Mazda 6 en u begrijpt dat een piepkleine minderheid voor de nieuwe krachtbron zal gaan.

Zonde is dat. De nieuwe 2.2 is behoorlijk krachtiger dan zijn voorganger (die als gevolg van dat fiscale rekeningetje natuurlijk nog in het Belgische gamma blijft), maar ondertussen ook minstens even schoon en zuinig. Een 2.2-architectuur biedt ingenieurs immers een gemakkelijker omgeving om in te werken, met een efficiëntere verbranding en meer ademruimte om lekker veel pk’s te genereren. Het is geen toeval dat de leukste auto’s om mee te rijden zich zowel bij Peugeot als Ford en zeer zeker Honda laten uitrusten met een 2.2 turbodiesel.

Echt treuren doen ze er natuurlijk niet om, bij Mazda. In volle crisis is het Japanse merk een van de weinige succesverhalen in het Europese autolandschap. Van januari tot oktober liet Mazda hier een groei van zeventien procent optekenen, goed voor 307. 000 geleverde auto’s. Belgie en Luxemburg gingen zelfs een indrukwekkende 56 procent omhoog, goed voor 6000 auto’s. Mazda heeft zijn gamma de voorbije jaren immers serieus opgefrist, met onder meer de best verkopende kleine 2, maar ook de uitstekende berline die de Mazda 6 is. Een berline die met de nieuwe 2.2 turbodiesel meer dan ooit kilometers zal vreten in hoogst comfortabele omstandigheden. Maar dan niet in de eerste plaats op Belgische wegen.

+

heerlijke motor

fiscaal hoogst oninterressant

Jo Bossuyt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content