Milcobel gaat op in FrieslandCampina
De Nederlandse zuivelreus FrieslandCampina en het Belgische Milcobel, bekend van onder meer Brugge- en Nazareth-kaas, willen “fuseren”. Dat hebben beide bedrijven woensdag aangekondigd. De nieuwe zuivelcoöperatie zal voortgaan onder de naam FrieslandCampina. Milcobel, dat een pak kleiner is, zal een bestuurder aanstellen in het coöperatiebestuur indien de plannen afgerond worden.
Door samen te gaan willen FrieslandCampina en Milcobel inzetten op schaalgrootte, nu ze verwachten dat er minder melk op de markt zal komen in België en Nederland door regelgeving. Die zou leiden tot een kleinere veestapel. “Schaal is belangrijk”, verwoordde Jan Derck van Karnebeek, CEO van FrieslandCampina, het in een perstoelichting. Door een fusie van de twee zuivelcoöperaties, beide in handen van melkveehouders, zou een nieuwe coöperatie ontstaan met een omzet van meer dan 14 miljard euro.
Beide coöperaties spreken consistent van een fusie, al is Milcobel – dat in juli nog de verkoop van ijsproducent Ysco aankondigde – in verhouding heel wat kleiner. De Belgische zuivelcoöperatie was in 2023 goed voor een omzet van 1,3 miljard euro. FrieslandCampina, met ook aangesloten boeren en productielocaties in België, was vorig jaar goed voor 13,1 miljard euro omzet.
‘Volwaardige fusie’
“We zijn er sterk van overtuigd dat ‘een plus een, drie is'”, aldus Milcobel-CEO Peter Grugeon. Hij sprak van een “volwaardige fusie” tussen beide coöperaties. De coöperanten zullen gelijkwaardig behandeld worden in de nieuwe zuivelcoöperatie, omschreef Milcobel-voorzitter Betty Eeckhaut het.
De komende maanden worden de plannen verder uitgewerkt, waarna het dossier naar de concurrentieautoriteiten gaat. Volgend jaar rond de zomer moeten de interne organen van beide bedrijven het licht op groen zetten. In het slotkwartaal van 2025 wordt de goedkeuring van de mededingingssautoriteiten verwacht. De komende tien maanden tot een jaar gaan Milcobel en FrieslandCampina nog voort als twee afzonderlijke bedrijven.
Naast schaalgrootte, wordt ook de complementariteit onderstreept. “We zijn goed aanvullend qua geografie en marktsegmenten”, klinkt het. Voor de Belgische kaaspositie zou men wel in gesprek moeten gaan met de concurrentieautoriteiten, maar daar hebben ze “alle vertrouwen” in. De deal biedt naar eigen zeggen mogelijkheden in segmenten als consumentenkaas, mozzarella, ‘witte zuivel’ (melk, yoghurt …) en ingrediënten.
Geen herstructureringen
De twee mikken op “melk- en productiesynergieën”. Van sluitingen van sites is geen sprake. “Er zijn op dit moment geen herstructureringen in het vooruitzicht gesteld”, aldus Peter Grugeon, die sprak van een positief groeiverhaal. “De businesscase van deze fusie is niet gebouwd op de sluiting van locaties”, vulde van Karnebeek aan.
De fusienaam wordt FrieslandCampina. De nieuwe zuivelcoöperatie zal zestien districten kennen, twee meer dan nu. De negen ledenkringen van Milcobel-boeren gaan op in twee nieuwe districten, waar de naam ‘Milcobel’ nog zal voortleven: Milcobel Oost en West. De leden van Milcobel zullen inhaken op de structuur en de melkprijssystematiek van FrieslandCampina, stellen ze. Over het hoofdkwartier wilde men nog niets kwijt.
De nieuwe zuivelcoöperatie zal actief zijn in dertig landen, goed voor wereldwijd bijna 22.000 medewerkers en zowat 10 miljard kilogram verwerkte melk van bijna 11.000 leden -melkveebedrijven. Die zijn in handen van ongever 16.000 leden-melkveehouders in Nederland, België, Noord-Frankrijk en Duitsland. Milcobel telde vorig jaar 1.550 ledenbedrijven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier