Middelgrote bedrijven Soixanthuitard gaat mee met zijn tijd
Boven de boeken en cursussen van Acco is veel gezweet en gevloekt. Weinig (succesvolle) studenten in Leuven stapten er nooit binnen. Velen zijn aandeelhouder. Boekhandel en uitgeverij Acco, gespecialiseerd in opleidingsliteratuur voor het hoger onderwijs en professionele lectuur, bestaat volgend jaar een halve eeuw, maar mag dit jaar al een plaatsje als nieuwkomer in de kmo-Gazellenlijst vieren.
Het waren de Leuvense studenten die Uitgeverij Acco, wat staat voor Academische Coöperatieve, in 1960 oprichtten. Het was de bedoeling om op een zo goedkoop mogelijke manier boeken, cursussen en studiemateriaal (niet-gesubsidieerd) te kunnen aanbieden en om de universiteit zo toegankelijker te maken. Er hebben nog altijd studenten zitting in de raad van bestuur en hun collega’s kunnen nog altijd aandeelhouder worden met een lidkaart die hen een korting oplevert in elke Acco-boekenhandel. De coöperatieve bleef de democratische principes van haar oprichters trouw, maar wist zich ook te ontplooien tot een geïntegreerde professionele onderneming in volle groei.
“Vandaag combineren we met Acco drie activiteiten”, legt algemeen directeur Herman Peeters uit. “We zijn een wetenschappelijke en educatieve uitgeverij, met een eigen drukkerij en een grafische afdeling die zowel voor onze uitgaven als voor derden werkt. Daarnaast zijn er de Acco-boeken- en papierhandels.” Inmiddels zijn dat er zes en zijn de winkels niet exclusief meer verbonden aan de KULeuven, in Leuven of Kortrijk. In 1995 werd een afdeling in Antwerpen opgericht en sinds 2006 bestaat Acco ook in Gent, en dat in een pand in de Sint-Pietersnieuwstraat, tegenover de concurrent en de toenmalige Gentse monopolist Story-Scientia. Daarnaast zijn er campusshops in Heverlee en Woluwe.
De wetenschappelijke uitgeverij is actief op de Belgische en Nederlandse markt. Is die expansiestrategie, in vrij korte tijd, de belangrijkste reden voor de mooie groeicijfers? “Vooral de jongste vijf jaar zijn we sterk gegroeid. Onze omzet steeg jaarlijks met gemiddeld 9 procent, van 9 miljoen euro in 2003 naar 15 miljoen in 2008. Ook ons aantal werknemers is bijna verdubbeld in die periode. De helft van onze 75 medewerkers zijn trouwens jonge universitairen. Dit is om de voeling met onze doelgroep te behouden, maar ook omdat er een transformatie in onze business op til is. De werking van Acco over vijf jaar zal totaal verschillend zijn dan pakweg vijf jaar geleden. Door de komst van open source media zullen veel cursussen worden aangeboden worden via internet. We hebben die jonge mensen nodig om de overgang vlot te maken.”
De raad van bestuur van Acco bestaat uit elf leden. Drie professoren, drie mensen uit het bedrijfsleven en vijf studenten. “Het is onvoorstelbaar hoeveel macht studenten hebben in vergelijking met vroeger. Toch is hun inbreng onontbeerlijk om te doen wat we moeten doen: het aanbieden van het best mogelijke studiemateriaal tegen een democratische prijs.” (T)
FB
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier