Met wortels in de toekomst

Philip Greenfield (53) is de laureaat 2008 van de Direct Marketing Hall of Fame van de Belgian Direct Marketing Association (BDMA). Hij is CEO van RMG Connect Worldwide met als standplaats New York. Met de Hall of Fame eert de beroepsvereniging direct marketeers die een bijzondere bijdrage aan het vak leverden.

“Mijn eerste reactie was: ben ik al zo oud dat ik in de Hall of Fame terechtkom?”, zegt hij vanuit New York. “Ik vind het wel prachtig nieuws. Het is een moment om even terug te kijken naar het verleden. Iets wat ik niet veel doe. Ik kijk liever naar de toekomst. Ik ben er tevreden over dat vakgenoten erkennen dat je een bijdrage hebt geleverd. Het is ook fijn voor de mensen die me geholpen hebben en met wie ik samengewerkt heb. Als team hebben we iets bereikt.”

Greenfield heeft een uitgebreide staat van dienst in de marketingwereld en leidt RMG Connect Worldwide. Dat is de directmarketingpoot van reclamebureau J. Walter Thompson, onderdeel van het WPP-concern. Hij is een alumnus van Solvay, optie financiën, en stapte in 1982 bij Bosch in marketing als productmanager witgoed (wasmachines, koelkasten). Op dat moment had hij nauwelijks te maken met direct marketing. Dat werd anders toen hij naar de Belgische tak van copierproducent Océ verhuisde. Daar leerde hij direct marketing kennen. Hij was er eerst productmanager en vervolgens communicatiemanager.

Océ was klant bij reclamegroep Ogilvy, dat Greenfield in het midden van de jaren tachtig in huis haalde om ‘marketing database management’ op te starten. In 1988 kreeg Greenfield de verantwoordelijkheid voor het directmarketingbureau Ogilvy Direct. Hij deed in 1994 een nieuwe stap: naast zijn verantwoordelijkheid voor de afdeling werd hij ook vicevoorzitter van Ogilvy België, om een jaar later zelfs ‘chairman’ te worden.

Greenfield voerde het geïntegreerde marketingdenken in de Ogilvy-groep in. Hij was met die aanpak een voortrekker. “Ik probeer de mensen te overtuigen. Ik wil niet naar het verleden kijken, maar drie tot vijf jaar vooruitblikken. Ik geloof in wat er over vijf jaar te gebeuren staat en werk ernaar. De meeste mensen nemen niet zoveel risico.”

In 1999 begon voor de Brusselaar een internationale periode bij Ogilvy die culmineerde in de toppositie bij RMG Connect Worldwide. Hij kreeg dat jaar de verantwoordelijkheid voor de Benelux en de Scandinavische landen en werd regio-directeur van Ogilvy Interactive. In 2001 werd hij CEO van OgilvyOne Middle East-Africa-Europe en vice-chairman Ogilvy Europe. In 2004 kreeg hij de leiding van RMG Connect.

Philip Greenfield (53)

Is: CEO rmg-Connect

Worldwide

Wordt: laureaat van

de DM Hall of Fame

Vrije tijd: ‘work is fun’

en zijn zoon

AvP

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content