Met Franse flair tegen de stroom in
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
In 2015 splitste het Franse automerk DS zich af van Citroën. Sindsdien staat de constructeur synoniem voor typisch Franse luxe en comfort, met auto’s die expliciet met een eigen stijl en innovaties uitpakken. Ook in de elektrificiatiestrategie volgt DS graag zijn eigen koers. De DS 3 Crossback E-TENSE en DS 7 Crossback E-TENSE 4×4 zijn er het bewijs van.
De DS 3 Crossback E-TENSE en DS 7 Crossback E-TENSE 4×4 zijn zeker niet de eerste stappen van DS in elektrische wagens. Het bedrijf is al langer actief in de Formule E en er was vorig jaar bijvoorbeeld ook al de DS X E-TENSE, een majestueuze concept car. Dat was een droomauto die met een teletijdmachine uit 2035 leek teruggeflitst te zijn. “Ontwerp een perfecte symbiose van technologie en poëzie, dat was de briefing bij het ontwerpen van de DS X E-TENSE”, zegt woordvoerster Aude Raffi van DS. “Het resultaat was absoluut een statement, een soort asymmetrische driezitter, vol futuristische en opwindende technologie (vlinderdeuren, een AI-assistent in de vorm van een hologram, een carrosserie die zichzelf kan herstellen,…). Tegelijk zorgden we er echter ook voor dat die snufjes menselijk en vertrouwd aanvoelden. Typisch DS.”
1.000 kilowatt
Zowel het uiterlijk als het interieur van de wagen ogen spectaculair – een mix van koolstof, leer en hout – maar ook onder de motorkap trokken de ingenieurs alle registers open. “De elektromotor levert normaal een vermogen van 400 kilowatt of 540 pk”, zegt Aude, “maar hij heeft ook een soort ‘boost’-modus, voor op het circuit. Daarmee stijgt het vermogen tot 1.360 pk of exact 1.000 kilowatt. En neen, dat getal is geen toeval (lacht).”
De basis voor de DS X E-TENSE lag in het succes van DS in de Formula E, zeg maar: de Formule 1 van de elektrische wagens. “DS is de enige Franse fabrikant die in Formule E actief is”, legt Aude uit. “We werken samen met het Chinese team Techeetah. Voor hen ontwikkelde DS Performance, de raceafdeling binnen DS, een nieuwe elektrische raceauto. Die heeft bijvoorbeeld baanbrekende technologie aan boord om zoveel mogelijk energie te recupereren bij het remmen.”
Heel wat van de technologie uit de Formule E is ondertussen doorgesijpeld naar twee productiewagens van DS, de DS 3 Crossback E-TENSE en de DS 7 Crossback E-TENSE 4×4. De eerste is een volledig elektrische crossover, de tweede een plug-inhybride SUV.
“De DS3 heeft een elektrische motor van 100 kilowatt of 136 pk aan vermogen”, zegt Aude. “Met een volle batterij raak je ongeveer 320 kilometer ver (WLTP-cyclus). Hang je hem aan een snellader van 100 kilowatt, dan duurt het een halfuurtje om een lege batterij weer 80 procent vol te laden.”
Zoals het een elektrowagen betaamt, rijdt de DS 3 Crossback E-TENSE bijzonder stil. Zijn batterij is ook volledig in de bodemplaat ingewerkt, zodat er geen bagageruimte aan opgeofferd moest worden. Van buiten straalt de wagen een robuuste en tegelijk dynamische urban look uit. Het is duidelijk dat hij zich zowel in de stad als op veldwegen in zijn sas voelt. Het interieur is dan weer een geraffineerde mix van technologie en luxe, met zetels die (optioneel of standaard naargelang de versie) in prachtig gestikt leder afgewerkt zijn. Eigenzinnige accenten als de knoppen met diamantpatroon maken het geheel af. Ook qua technologie pakt de DS 3 Crossback E-TENSE graag uit, met bijvoorbeeld LED Matrix-koplampen, een head-up display en een digitaal instrumentenbord.
Grote broer
Over naar de grote broer dan, de DS 7 Crossback E-TENSE 4×4, die zowel over een benzinemotor van 200 pk als een elektromotor van 109 pk beschikt en met een CO2 uitstoot van maar liefst 30 gr! (WLTP-cyclus) “Wie puur elektrisch wil rijden, geraakt bijna zestig kilometer ver”, rekent Aude voor. “Voor de overgrote meerderheid van de Belgen is dat ruim voldoende voor woon-werkverkeer. Hij heeft daardoor ook een samengesteld verbruik van nauwelijks 1,3 liter benzine per honderd kilometer.”
Met hun batterij aan nieuwe technologie en een hoogstaande afwerking mikken zowel de DS 3 Crossback E-TENSE als de DS7 Crossback E-TENSE op chauffeurs die een premiumwagen willen, maar daarbij ook eigenzinnig genoeg zijn om verder te kijken dan de traditionele (Duitse…) merken. Beide wagens kunnen al besteld worden. “De officiële marktintroductie volgt vanaf januari. DS maakt van deze twee wagens dan ook zijn blikvangers op het komende Autosalon van Brussel”, besluit Aude.
Night Vision
Met zijn iets meer dan 4,5 meter lengte is de DS7 Crossback een imposante verschijning die zowel zijn bestuurder als de passagiers veel ruimte biedt. Het zitcomfort aan boord wordt verder opgekrikt met bijvoorbeeld masserende, verwarmde en elektrisch bedienbare zetels en zelfs een elektrisch verstelbare achterbank. De wagen kan verder uitgerust worden met een heleboel snufjes om het leven van de chauffeur aangenaam te maken: een systeem om zelf te parkeren, een batterij aan rijhulpsystemen en zelfs een ‘Night Vision’- camera die voetgangers en dieren tot op 100 meter ver detecteert, zelfs in het pikkedonker. In gevaarlijke situaties en bij kinderen is het systeem extra waakzaam. Nog zo’n sterk staaltje is het ‘DS Active Scan Suspension’-systeem. Via een camera ‘scant’ de DS 7 Crossback de weg voor zich en past bliksemsnel zijn ophanging aan.