MET DE MUIS OP REIS

Rent-a-Holiday werd opgezet met eigen spaarcenten en beperkt kapitaal van familie en vrienden. Intussen is het de Europese tak van het Amerikaanse beursgenoteerde Expedia.

“Als consultants van de Boston Consulting Group hebben we eerst een marktanalyse gemaakt en een businessplan opgesteld alvorens ons lot in eigen handen te nemen,” zo leggen Peter Ingelbrecht en Laurent Coppieters uit.

Peter Ingelbrecht is een 35-jarige “kustjongen” die een TEW-diploma haalde aan de Gentse universiteit waarna hij acht jaar meedraaide bij Procter & Gamble. Na zijn overstap naar de Boston Consulting Group haalde hij nog een master aan de Stanford Business School. Bij BCG ontmoette hij Laurent Coppieters. Deze 30-jarige Brusselaar, handelsingenieur van de Solvay Business School, startte zijn carrière bij de Generale Maatschappij, maar ging al na enkele maanden als consultant aan de slag bij BCG.

Waarom een startersbedrijf? “Als consultant had ik ervaren dat er veel frustratie heerste op de markt van vakantiewoningen. Goede informatie was schaars en onbevredigend. Mijn verblijf in Silicon Valley in het midden van de jaren negentig had me de ogen geopend voor de mogelijkheden van het net,” aldus Peter Ingelbrecht. Volgens Laurent Coppieters komt daar nog bij dat “het idee hun eigen baas” te kunnen zijn hen ook aansprak.

De zoektocht naar durfkapitaal verliep niet echt makkelijk. “Het klinkt nu misschien vreemd, maar drie, vier jaar geleden sprak internet nog niet aan. Toen we in juni 1997 onze eerste kapitaalronde organiseerden, moesten we het hebben van familie en vrienden. We startten met 31,5 miljoen frank. Zelf namen we een groot financieel risico door onze spaarcenten erin te stoppen.”

Drie jaar na de oprichting zijn zij en hun bedrijf Rent-a-Holiday goed terechtgekomen. Na de acquisitie door de Amerikaanse branchegenoot VacationSpot in juni vorig jaar, opereert Rent-a-Holiday sinds vorige maand onder de vleugels van Expedia. “Deze spin off van Microsoft is de onbetwiste wereldleider van online reizen. Expedia noteert op de Amerikaanse groeibeurs Nasdaq en heeft een marktkapitalisatie van 1,5 miljard dollar. De boekingen die uiteraard allemaal via het net verlopen, waren vorig jaar goed voor bijna 600 miljoen dollar. De website heeft succes met meer dan 600.000 bezoekers vorige maand. Van de 150.000 hits in Europa neemt België zo’n 15% voor zijn rekening.”

Binnen Expedia is Rent-a-Holiday leverancier van vakantieadressen in Europa en een gedroomde uitvalsbasis indien de Amerikaanse onderneming vastere voet aan de grond wil krijgen op het oude continent waar ze voorlopig alleen filialen telt in Groot-Brittannië en Duitsland, naast uiteraard België. In Brussel werken 20 mensen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content