Met de glimlach in de file

De broers Louis en Jos De Vos staan elke dag met een brede glimlach in de file. Hun transportbedrijf heeft een shuttledienst over het spoor ingelegd tussen de Antwerpse haven en Boom. Andere niches volgen.

Het transportbedrijf De Vos met vestigingen in Hemiksem en Boom viert dit jaar zijn 75ste verjaardag. De onderneming, die voor 1997 een omzet verwacht van 140 miljoen frank, heeft sinds 1990 zo’n 280 miljoen geïnvesteerd in immobiliën, infrastructuur en materieel. In april 1997 sloot De Vos een exclusieve overeenkomst met Interferry, een nevenbedrijf van de NMBS : de onderneming mag daardoor via het spoor (minimum) 4000 containers per jaar tussen de Antwerpse haven en Boom vervoeren.

“Voor mastodonten als Hessenatie en Ziegler zijn wij een dwerg,” geeft commercieel directeur Louis De Vos grif toe. “Maar ik zal er mijn slaap niet voor laten. Wij concentreren ons op de niche waarin we sterk zijn : overslag op onze spoorwegterminal in Boom en uit coasters en binnenschepen op onze kade in Hemiksem.”

UITZONDERLIJK VERVOER.

De Vos startte in 1922 met het ophalen van huisvuil en het aanleggen van kleine wegenwerken. Vandaag beheert de onderneming 25 trucks en 70 opleggers. De Vos legt zich onder meer toe op gespecialiseerd vervoer, zoals grote stalen balken voor Arbed en Thyssen en licht uitzonderlijk vervoer voor staalconstructeurs als Nieuwe Boomse Metaalwerken. De onderneming werkt ook samen met de Nederlandse kranenverhuurder Van Oorschot in de joint ventures Benelux Kranen (België) en Heis- en Transporttechniek Van Oorschot (Nederland), die zich eveneens toeleggen op uitzonderlijk vervoer.

Een belangrijke klant van De Vos is Caterpillar Grenoble (producent van bulldozers en kranen), die de logistiek voor de Noordzeehavens aan Boom toevertrouwt. Dus niét aan een Franse transporteur of Caterpillar Logistics, het eigen logistieke bedrijf. “Grenoble verkiest Antwerpen omdat de Franse havens relatief duur en onbetrouwbaar zijn,” aldus gedelegeerd bestuurder Jos De Vos.

Sinds twee jaar springt Vlerick-boy Louis De Vos (43 j.) ooit als kaderlid aan de slag bij de Antwerpse moeren- en boutenhandel Combori zijn broer Jos (45 j.) bij in het bedrijf. De transportactiviteiten van De Vos kenden in die periode een omzetgroei van 94 naar 140 miljoen frank. De trading in zand en grind (ooit 7 % van de omzet) werd afgebouwd wegens het marginale rendement.

DOCKSHUTTLE.

De Vos zal zich in de toekomst profileren met de dockshuttle tussen Antwerpen en Boom. Daarvoor bouwde de onderneming een overslagterminal van 50.000 vierkante meter, die onder meer bestaat uit een overdekte spooraansluiting en vier losdokken voor containers. De totale investering bedroeg 100 miljoen frank.

In mei verwerkte De Vos zo’n 200 containers over de spoorweg naar en van de haven. “In het begin geloofde niemand in ons concept, omdat men dacht dat de afstand te kort was om tweemaal een overslag eenmaal van de boot op de trein en nog eens van het spoor op het wegvervoer te organiseren,” aldus Louis De Vos. “Maar we bleven koppig investeren in de spoorweginfrastructuur. Het was een beredeneerde gok in onze zoektocht naar nichemarkten. Maar ook één van de weinige overlevingskansen voor een kleine onderneming als de onze. Het werkt : ons orderboekje van september telt 600 trafieken.”

De broers De Vos staan elke dag met een brede glimlach in de file op de Antwerpse ring. Louis De Vos : “Het Antwerpse verkeer slibt dicht. De onzekerheid over de wegverbinding tussen de haven en het hinterland doet logistieke systemen spaak lopen. Terwijl onze spoordienst klokvast verloopt. Potentieel kunnen we jaarlijks 10.000 containers vervoeren. Dat betekent per werkdag één kilometer file minder op de Antwerpse ring, in beide richtingen.”

BINNENVAART.

Naast het spoorvervoer hoopt transporteur De Vos zich in de toekomst te specialiseren in de binnenvaart. De onderneming beheert een loskade van 100 meter op de Schelde voor de overslag van bulkgoederen. Twee kranen van 35 ton bedienen coasters en binnenschepen met een capaciteit van 2000 ton. In het kader van de Sigmawerken, tegen overstromingen in de Rupelstreek, wordt een nieuwe kade gepland.

“Over twee jaar kunnen we schepen tot 5000 ton behandelen,” voorspelt Louis De Vos. “We doen momenteel de overslag van 450.000 ton zand, grind, walsdraad en andere goederen. Dat volume zal minstens verdubbelen.” Om één en ander te kunnen realiseren plant De Vos ook een containerterminal voor binnenschepen. “Voor een multifunctionele, tweedehandse kraan, tel je al snel 40 miljoen neer,” rekent Jos De Vos. “En dat geld hebben we momenteel niet in de la liggen. We zullen wellicht via allianties onze ambities moeten realiseren.”

HBR

LOUIS EN JOS DE VOS (DE VOS) Elk jaar kunnen we via het spoor 10.000 containers vervoeren. Dat betekent per werkdag één kilometer file minder op de Antwerpse ring, in beide richtingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content