MERKEN
Het Nederlandse merkenbureau Markgraaf heeft het boek ‘ Feest der herkenning – Een eeuw beroemde merken‘ uitgebracht. In het voorwoord stelt het bureau dat het boek “…het verhaal (is) over onze fascinatie voor merken.” En: “Dit boek is een verslag over de dagelijkse omgang van Markgraaf met beroemde merken in de twintigste eeuw. Daarbij tekenen wij wel aan dat het een subjectieve kijk op dit tijdperk vol merken is. Een merk dat in dit boek staat, is niet beroemd omdat het in een onderzoek is vastgesteld. Het verdient zijn plaats in deze uitgave omdat het voor de samenstellers beroemd is. Omdat er een verhaal aan is verbonden. En wij zijn er trots op aan de wieg te hebben gestaan van zovele van deze beroemd geworden merken.”
Markgraaf is een merkenadviesbureau dat zich niet bezighoudt met de creatie van merken op zich, maar wel met de registratie en bescherming van merken. Dat gebeurt in het kader van het Benelux-merkenrecht.
De idee om het boek samen te stellen dateert van eind 1998. Enkele jaren geleden gaf het bureau ook al een boek uit over honderd beroemde merken. “Dat was een groot succes,” aldus Carla Heldens van de marketingafdeling bij Markgraaf. “We zochten daarom een thema voor een nieuw werk, en dat was het einde van de eeuw. Markgraaf bestaat al meer dan honderd jaar en we hebben heel veel materiaal in huis.”
Voor de samenstelling van het boek ging het merkenbureau onder meer te rade bij zijn eigen personeelsleden. Heldens: “Iedereen heeft wel de reactie van ‘O ja… dat was ook een beroemd merk’. We noemen het dan ook een ‘O ja’-boek. De jongeren herkenden dan weer veel merken waar hun ouders het over hadden.”
De samenstellers hebben veelal bepaalde markten samengezet (bier, koffie, vervoer, melk, kleding, tabak…). Het boek staat vol met plaatjes uit de oude doos. Op die manier is ook de ontwikkeling van de reclame (en de media) door de jaren heen te volgen.
Voor de Belgische lezer kleeft er het nadeel aan dat het boek vooral gaat over merken in Nederland die in ons land niet altijd bekend zijn. Wel valt in die context de toenemende internationalisering (of ‘verbeneluxering’) van merken en communicatie op. Hoe recenter een merk is, hoe vaker het grensoverschrijdend werkt.
‘Feest der herkenning’, 75 gulden (exclusief verzendingskosten: 34,03 euro). Te bestellen bij Markgraaf, Tel. (00-31)20.564.14.11, fax: (00-31)20.564.14.21.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier