Mercedes-Benz CLK Coupé
Het coupégeluk kan bij Mercedes niet meer stuk.
Nog nooit heeft Mercedes zoveel coupés verkocht als in 2001: in totaal gingen er vorig jaar 134.700 tweedeurs-vierzitters met een ster op de motorkap de deur uit. Een belangrijke oorzaak voor dat verkoopsucces is de stijgende vraag naar trendy auto’s. Maar nog fundamenteler is dat Mercedes-Benz het ruimste coupé-aanbod van alle constructeurs heeft.
De CLK Coupé – gelanceerd in 1997 – is al van bij de start een kaskraker. En hoewel de CLK van de eerste generatie nog steeds vlot verkoopt, wachtte Mercedes niet op een tanende belangstelling om een nieuw CLK-model op de markt te brengen. Een mooi bewijs van de agressieve modellenpolitiek die Mercedes sinds 1995 voert.
In dat jaar werd de ‘vierogensnoet’ bij de E-Klasse geïntroduceerd. De designs die daarop volgden, waren steeds variaties op datzelfde thema. En dat geldt opnieuw voor de CLK Coupé 2002. Ook nu weer zorgen de vier koplampen en het vloeiende reliëf van de grote motorkap voor het dynamische, sportieve ‘CLK-gezicht’. Achteraan werpt de coupé knipoogjes naar de nieuwe E-Klasse. Opmerkelijk aan de zijflanken zijn het ontbreken van de B-stijl en het grote, elegant ogende glasoppervlak.
De CLK heeft een uitgebreide standaarduitrusting met heel wat componenten uit de nieuwe E- en S-Klasse. In het motoraanbod steekt een aantal nieuwe krachtbronnen: zo zit er onder de motorkap van de 270 CDI een vijfcilinder 20 kleppen turbodiesel van 170 pk (topsnelheid: 231 km/u.). In januari 2003 komt de CLK Turbodiesel op de markt. Daarnaast kunt u ook opteren voor de 240 (170 pk; 33.000 euro), de 320 (218 pk; 39.400 euro) of – voor de happy few – de 500 (4966 cc, 306 pk, 49.300 euro). Er is ook nog de 200, waarin een nieuwe viercilinder (1796 cc; 170 pk) met directe benzine-injectie steekt.
Mercedes heeft altijd een pioniersrol gespeeld op het gebied van directe benzine-inspuiting, een technologie die garant staat voor een zuinig verbruik, schone uitlaatgassen en een optimaal koppel. In de jaren vijftig al bouwde Mercedes in de SL-versie met vleugeldeuren een direct ingespoten benzinemotor in – een model waar nogal wat problemen mee waren. Dankzij de moderne elektronica kan Mercedes opnieuw met die traditie aanknopen.
Tijdens proefritten met de CLK viel vooral het dynamische rijkarakter van de nieuwkomer op. Dankzij de nieuwe ophanging, het nieuwe besturingsmechanisme en het uitstekende remgedrag kan er met eender welke CLK (handgeschakelde zesbak standaard) sportief worden gereden. De vijftrapsautomaat schakelt fluweelzacht en is goed voor een stressloos rijgedrag. Rijfoutjes worden meteen gecorrigeerd door de elektronische copiloten van Mercedes. Loopt er toch iets verkeerd, dan kunt u sowieso rekenen op de zes airbags, het robuuste koetswerk met de nodige versterkingen en de uitgebreide actieve en passieve veiligheidsuitrusting.
Patrick op de Beeck [{ssquf}]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier