Mercedes-Benz C-klasse
Waarom nog een E kopen nu de C op de markt is? Omdat u meer imago of meer plaats achterin wil. Andere argumenten kunnen wij niet bedenken.
De Duits-Duitse concurrentiestrijd in het middenklassesegment is bikkelhard. De sportieve, oerdegelijke BMW 3-reeks heeft dan wel een uitstekend imago en het Audi A4-gamma mag dan beschikken over knappe turbodiesels en sportieve quattro-uitschieters, de nieuwe C-klasse van Mercedes is een uitschieter en vrijwel zeker de nieuwe trendsetter in het segment.
Werkten hieraan mee: het elegante koetswerkdesign met knipoogjes naar de S-klasse, het dynamische rijgedrag, de standaard uitrusting, de luxueuze interieurafwerking van de veilige passagierskooi met S-klasse-items en de comfortabele zitruimte voor de achterste passagiers.
Ook de prijs van de C-klasse, standaard uitgerust met handgeschakelde zesversnellingsbakken of automaten met tipfunctie, is niet mis. De extra uitrusting is gemiddeld 90.000 frank waard terwijl de nieuwe C-versies maar 25.000 tot 60.000 frank duurder zijn dan dezelfde versies van de voorganger.
De C-klasse is verkrijgbaar in drie versies. Terwijl de basisuitvoering Classic een sobere gereserveerde stijl aanhangt, doet de Elégance-versie haar naam eer aan met verchroomde sierstrips, lichtmetalen velgen en een met leder bekleed stuurwiel. Met de Avantgarde-uitrusting laat de nieuwe C zich van haar meest dynamische zijde zien, met blauw getinte ruiten en sierstukken in bewerkt aluminium in het interieur.
Het motorenaanbod is bijzonder uitgebreid. Meer vermogen en koppel en minder schadelijke uitstoot waren de doelstellingen bij de ontwikkeling van de motoren voor de nieuwe C-klasse. Het C-gamma komt op de markt met zeven motorversies die, afhankelijk van het model, tot 20% meer vermogen en tot 43% meer koppel ontwikkelen dan hun voorgangers. Ze leveren een koppel van 185 tot 400 Nm (vorige C-klasse van 170 tot 280 Nm) en een vermogen van 115 tot 218 pk (voorganger van 102 pk tot 197 pk). Met zo’n cijfers behoort de nieuwe C-klasse tot de krachtigste modellen van zijn segment.
Er zijn twee viercilinders, de C180 (129pk) en de C200 Compressor (163 pk) en twee zescilinder benzinemotoren, de C240 (170 pk) en C320 (218 pk). De C200 Compressor vervangt de oude 2-litermotor. De C320 komt in de plaats van de C280 en blinkt uit in rijprestaties en comfort.
De dieselmodellen C200 (115 pk), C220 (143 pk) en de C270 (170 pk) zijn CDI-krachtbronnen wat staat voor rechtstreekse injectie, common rail, turbolader en intercooler.
patrick op de beeck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier