‘Mensen willen thuis een vakantiegevoel creëren’

GUILLAUME DE TROOSTENBERGH "In 2020 hebben we in België meer dan duizend zwembaden verkocht." © Fotografie Karel Duerinckx

De coronapandemie zette vorig jaar een turbo op de zwembadenmarkt. Die was daarvoor al razendsnel aan het groeien, met dank aan de hete zomers van de afgelopen jaren. De Belgische familiale groep The Swimming Pool Hub surft mee op die golf.

De Belgische zwembadbouwers hebben een uitzonderlijk goed jaar beleefd. In het coronajaar 2020 zijn in ons land 31 procent meer privézwembaden gebouwd dan in 2019. De sector zit al enkele jaren in de lift, deels door de klimaatopwarming, maar in 2020 gaf de coronapandemie de groei een extra boost. In vijf jaar is het aantal nieuw aangelegde zwembaden verdubbeld, van 2050 in 2015 tot meer dan 4000 in 2020. “Mensen investeren meer in hun woning”, zegt Edmond-Pierre de Fabribeckers, een van de zaakvoerders van The Swimming Pool Hub (TSPH) in Aarschot. “Dat is een trend van de laatste vijf jaar. Mensen willen thuis een vakantiegevoel creëren en spenderen minder aan verre reizen. Ze investeren in een buitenbarbecue, een zwembad, een poolhouse.”

Die trend is de afgelopen drie jaar, met zomers met hittegolven, nog versneld. Na de grote zwembadlanden, zoals Frankrijk, Spanje en Portugal, gaan ook landen zoals Duitsland, Oostenrijk en Zweden overstag voor het buitenzwembad. “We hebben dan ook een Europese ambitie”, stelt Guillaume de Troostembergh, de managing director van de industriële groep. “De Europese zwembadenmarkt is heel groot en de groeikansen zijn enorm.”

TSPH is een van de winnaars van het afgelopen coronajaar. De omzet van de zwembadenproducent met 120 medewerkers klom 20 procent hoger, naar 55 miljoen euro. “Dit jaar verwachten we een vergelijkbare groei. De vraag naar zwembaden stijgt structureel en we winnen marktaandeel. Als de markt de komende jaren wat zou terugvallen, zullen we dat compenseren door onze groei”, voorspelt De Troostembergh.

Kuipen en rolluiken

De familie De Troostembergh is sinds 1986 de eigenaar van het zwembadenbedrijf. Guillaume stapte na zijn managementstudie in 2009 in het bedrijf van zijn ouders. Zijn schoonbroer Edmond-Pierre de Fabribeckers, een ingenieur, kwam in 2016 aan boord. De groep bundelt drie ondernemingen. LPW Pools, de grootste van de drie, levert 55 procent van de groepsomzet. Het familiebedrijf produceert voorgevormde zwembadkuipen in composietmateriaal. Sinds in 2017 een grote brand de fabriek in Aarschot in de as legde, worden de kuipen geproduceerd in de Verenigde Staten en Australië. “Dat was eerst een tijdelijke oplossing na de brand, maar we zijn tevreden over de kwaliteit en we houden het zo. Op het industrieterrein was ook geen mogelijkheid meer om uit te breiden. We hebben hier onvoldoende ruimte om jaarlijks 1500 zwembaden te produceren”, zegt Guillaume de Troostembergh. De kuipen komen per twintig gestapeld aan in de haven van Antwerpen of Zeebrugge. “‘s Nachts worden ze naar hier gereden met een uitzonderlijk transport. We bouwen de stock op. Dat is belangrijk om snel te kunnen inspelen op de vraag”, duidt De Fabribeckers.

GUILLAUME DE TROOSTENBERGH
GUILLAUME DE TROOSTENBERGH “In veertig jaar is het privézwembad gedemocratiseerd.”© Fotografie Karel Duerinckx

In de fabriek in Aarschot worden de kuipen afgewerkt, gepolierd en voorzien van verlichting, filtratie en elektronica. De Belgische markt is de grootste markt voor LPW Pools. “In 2020 hebben we in België meer dan duizend zwembaden verkocht. We exporteren ook kuipen naar Duitsland, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland”, vertelt Guillaume de Troostembergh. Door het volumineuze wegtransport van de voorgevormde kuipen is de export beperkt tot een straal van 1500 kilometer rondom de fabriek. Het indrukwekkende transport gebeurt met speciale trailers. De grootste kuipen zijn 12 meter lang en 4,6 meter breed.

Franse overname

Het tweede bedrijf van de TSPH-groep is Covrex, dat is opgestart in 2003. Het levert een kwart van de groepsomzet. “Met dat bedrijf deden mijn ouders een eerste diversificatie in de zwembadenbranche. Het maakt zwembadrolluiken in kunststof met volle, isolerende lamellen en op maat gemaakte aandrijfsystemen. We voeren ze uit naar 27 landen”, stelt Guillaume de Troostembergh.

Walter Piscine, een Franse producent van zwembadafdekkingen, is de derde pijler van de groep. “We hebben het bedrijf vorig jaar overgenomen. Walter Piscine is een van de Franse marktleiders in de zwembadensector. Het maakt onder meer terrassen die over het zwembad schuiven”, vertelt Guillaume de Troostembergh. “Met de overname krijgen we voet aan de grond op de Franse en de Duitse markt. Walter Piscine draait met dertig medewerkers 10 miljoen euro omzet. De helft ervan haalt het in Duitsland en 45 procent in Frankrijk. Op termijn willen we ook naar Zwitserland en Oostenrijk”, vult Edmond-Pierre de Fabribeckers aan.

2021 wordt voor TSPH het jaar van de integratie van Walter Piscine. De groep kijkt ook uit naar nieuwe overnames, nu de zwembadenbranche op volle toeren draait. “In België waren we al de marktleider, nu willen we een grote Europese speler worden”, zegt Guillaume de Troostembergh. “We halen een comfortabele rentabiliteit en investeren de winst bijna volledig in onze groei. We willen alle producten kunnen aanbieden die een zwembadbouwer nodig heeft. Wij verkopen niet aan de eindklant, maar werken met onafhankelijke zwembadbouwers. We zoeken dan ook productiebedrijven die verkopen aan de zwembadenmarkt. Er zijn verschillende mogelijkheden ¬ denk aan bekledingen voor betonnen zwembaden, filtersystemen, automatisering.”

De twee dertigers hebben de ambitie om de omzet van de groep in de volgende zeven jaar te verdubbelen tot 100 miljoen euro.

50.000 tot 80.000 euro voor een zwembad

The Swimming Pool Hub (TSPH) verkoopt voorgevormde kuipen aan zwembadbouwers. Dat is tijdens de coronapandemie een voordeel gebleken. De kuipen kunnen snel geleverd en geplaatst worden. “We hebben extra mensen aangeworven om de vraag aan te kunnen”, zegt Edmond-Pierre de Fabribeckers.

Ongeveer 47 procent van de nieuwe privézwembaden in België wordt met voorgevormde kuipen gebouwd. Betonnen zwembaden zijn goed voor 40 procent van de markt en de aanleg van zwemvijvers is een kleine niche. “We hebben ongeveer 300 kuipen op voorraad in Aarschot. In de winter bouwen we de stock op en maken we de zwembaden klaar voor de werven. In de lente, wanneer de vraag begint te stijgen, kunnen we snel leveren. Als je de kuipen dan nog moet produceren, ben je te laat”, stelt De Fabribeckers.

Belgen investeren gemiddeld 50.000 tot 80.000 euro in een zwembad. “In veertig jaar is het privézwembad gedemocratiseerd. Vroeger was een eigen zwembad iets voor de welstellende medemens, nu investeert ook de middenklasse in zwembaden. De prijzen zijn gezakt en je kunt gemakkelijk lenen voor een zwembad. Bij ons schommelen de prijzen voor een afgewerkt zwembad met een rolluik tussen 45.000 en 65.000 euro”, zegt Guillaume de Troostembergh.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content