‘Menselijk contact blijft een meerwaarde’

LIEN VANDEREYCKEN "Door de crisis leer je dingen anders te doen."

Lien Vandereycken van de kledingzaak Karma Koma draait bijna evenveel omzet als voor de lockdown, dankzij een vernieuwende aanpak en een sterke onlineaanwezigheid. Ondernemers die het onlinecontact met hun klanten slim aanpakken, zien hun verkoop stijgen, ondanks de crisis.

Sinds maart 2019 is Lien Vandereycken zaakvoerder van de Corsicaanse franchisezaak Karma Koma in Leuven. Ze moest haar kledingwinkel tot tweemaal toe sluiten vanwege de coronapandemie. “Tijdens de eerste lockdown had ik nog geen webshop, met als gevolg dat de inkomsten drastisch daalden. Ik heb toen volop ingezet op Instagram en heb zo wat kunnen verkopen, maar dat gaat veel trager.” Vandereycken begon ook gepersonaliseerde kledingboxen te maken. “Ik stelde voor de klanten een box samen op basis van hun voorkeuren en stijl, en bracht die bij hen thuis, zodat ze de kleren rustig konden passen. Daarna ging ik de onverkochte stuks weer ophalen.”

Persoonlijk advies

Aan het einde van de eerste lockdown kreeg Vandereycken toestemming van Karma Koma om voor België een aparte webshop op te starten. “Via het platform Shopify was mijn webshop in twee weken live”, zegt Vandereycken. “Ik begon ook filmpjes te draaien. Ik draag zelf de kledingstukken en leg uit hoe de maten zitten, hoe je dingen kunt combineren. Dat heeft verbazend goed gewerkt. Mensen zien de kleren in beweging en hebben het gevoel dat ze zelf in de winkel staan. Net zoals in de winkel doe ik dat op een losse manier, met humor.”

Het zorgde ervoor dat haar omzet tijdens de tweede lockdown bijna even hoog was als normaal. Wil ze haar fysieke winkel nu opgeven en enkel online voortgaan? “Nee, dat zou ik nooit doen. Het menselijke contact en het persoonlijke advies blijven toch een serieuze meerwaarde.”

Beleving in de winkel

Mien Gillis, retailexpert bij de zelfstandigenorganisatie Unizo, beaamt dat: “Sinds de lockdown doen meer mensen online aankopen. Maar het omgekeerde zien we ook: de mensen beginnen de fysieke winkels in hun omgeving meer te waarderen. Ze zien het belang van menselijk contact in een winkel en de beleving die erbij hoort meer in. Ondernemers spelen op beide trends in. Zo is de helft van de zelfstandige handelaars tijdens de eerste lockdown gestart met een onlineverkoopkanaal. Daarnaast bieden ze personal shopping op afspraak aan of kun je online bestellen, om de aankopen later veilig af te halen in de winkel.”

Het grote voordeel van de lokale handelaar tegenover e-commercegiganten als Zalando en bol.com is dus de persoonlijke aanpak. “Door te inspireren en te adviseren via sociale media of rechtstreeks via chat kunnen lokale ondernemers het verschil maken”, zegt Gillis. “Het is belangrijk dat je de authentieke band met de klant behoudt, ook online.”

Hoewel het een moeilijke tijd is voor veel handelaars, ziet Vandereycken ook positieve gevolgen van de crisis: “Je leert dingen anders te doen. Het heeft iedereen creatief doen nadenken en dat werpt zijn vruchten af. Al zijn we allemaal stikkapot.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content