Wolfgang Riepl
Melk is een onontgonnen marketingproduct
Bier staat voor emotie, passie, traditie. Koffie is synoniem voor relaxen en verfijning. Wanneer zetten de melk- jongens eindelijk hun oerproduct op de wereldkaart?
Het grapje is u allicht bekend. De CEO’s van Budweiser, Heineken en Duvel komen samen. De eerste bestelt een Bud, de tweede een Heineken. “Geef mij maar een plat water”, zegt de topman van Duvel. “Ja jongens, als jullie geen bier drinken, dan ik ook niet.”
Is zo’n grap denkbaar met melkmerken? Wie kan er eigenlijk drie melkmerken opnoemen, laat staan er enige emotionele connotatie aan kleven? Sterke biermerken roepen allerlei emotionele taferelen op. Maar het idee alleen al dat een melkmerk op een voetbalshirt staat, is vandaag bijna lachwekkend. De saaiheid van de melkdivisie in de winkelrekken is slaapverwekkend.
Melk maakt zich nauwelijks relevant. Of het brengt zichzelf op negatieve wijze in het nieuws. Het witte product wordt nog te vaak geassocieerd met klagende melkveehouders. Zij gieten hun product bij te lage prijzen in de goot, en staan met het handje open voor landbouw- en andere ministers, bedelend om subsidies. Welke brouwer giet zijn bier in de gootsteen?
Waarom is koffie bezig aan een continue stevige opmars? Waarom zou een melkproducent niet kunnen, wat een keten als Starbucks deed? Of de krachttoer van Nespresso imiteren, dat vorig jaar een omzet haalde van bijna 2,5 miljard euro? Wie opent de eerste melkbar in Vlaanderen?
Want melk heeft vandaag alles mee. De hongerige groei vanuit de nieuwe opkomende economieën in Azië, Oost-Europa en Zuid-Amerika, stuwt de vraag naar Europese kwaliteitszuivel. Die ziet eindelijk kansen, en ontwaakt langzaam maar zeker uit de winterslaap van een halve eeuw Europees zwaar gesubsidieerd landbouwbeleid. Er wordt opnieuw geïnvesteerd in een presterend productieapparaat. En de melkveehouders hebben er weer zin. De hogere prijzen stuwen de melkaanvoer. En de zuivelverwerkers zoeken meer toegevoegde waarde, met merkproducten, verrassende nieuwigheden, zuivelvarianten zoals nieuwe kazen. Want kaas staat wel al op een voetbalshirt: ‘Brugge Kaas’ is een van de sponsors van de eersteklasser Cercle Brugge.
En toch mag en kan het allemaal nog veel beter. De marketeers zijn nog te vaak afwezig in de zuivelsector. Laat die creatieve breinen eindelijk alle remmen losgooien. Wordt binnen een decennium het grapje over het trio bieren ingeruild voor eentje met Campina, Joyvalle en Inza?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier