Meester, ik weet het!

Voor bedrijven die evolueren, kan een digitaal architectenplan van de bestaande situatie tijd en geld besparen. Interact specialiseert zich daarin met zijn Masterplan.

De firma Vondelmolen uit Lebbeke heeft een boeiende bedrijfsgeschiedenis. Vijf generaties van de familie Borms bouwden een kleine olieslagerij uit 1867 om tot een van de belangrijkste peperkoekfabrieken van België. Elke groeifase van het bedrijf ging gepaard met wijzigingen in de bedrijfsinfrastructuur.

“Toen we in 1999 opnieuw wilden verbouwen, leek ons dat een goede gelegenheid om eens de architectenplannen van onze bedrijfsgebouwen te actualiseren,” vertelt bestuurder Jan Borms. “Die bestaande plannen bleken immers niet altijd overeen te stemmen met de reële situatie of er ontbraken stukken. Het was eigenlijk een hele puzzel.”

Om die puzzel in elkaar te leggen, ging Vondelmolen te rade bij Interact, een bedrijfje uit Dendermonde. Zaakvoerders zijn architectuurtekenaar en interieurarchitect Erik Scheirlinckx en architect Fred Van Reeth. Voor ze in april 1999 met Interact van start gingen, werkten de twee voor het Antwerpse architectenbureau ELD Partnership.

Interact is zelf geen architectuurbureau maar spitst zich toe op de nevenactiviteiten in deze sector: het bedrijf maakt interieurstudies en presentatietekeningen, werkt bouwaanvragen en aanbestedingen uit en staat ook in voor werfopvolging. Meestal wordt er in onderaanneming voor architectenbureaus gewerkt.

Met de nieuwe activiteit “Masterplan” richt het bedrijf zich evenwel rechtstreeks naar de bedrijfswereld. Masterplan is een digitale archivering van de plannen van gebouwen en hun uitrusting. Het geeft een overzicht van de bestaande toestand. “Het idee is ontstaan vanuit onze ervaring dat slechte, onvolledige en ontbrekende plannen heel vaak voor problemen zorgen,” vertelt Erik Scheirlinckx. “Zo hebben we bijvoorbeeld meegemaakt dat we de riolering van een nieuw gebouw moesten aansluiten op deze van het oude gedeelte. Maar in dat bedrijf wist niemand waar die bestaande riolering juist liep. Je steekt daar dan ongelofelijk veel tijd in om dat uit te zoeken terwijl het een kwestie van seconden is als je een deftig plan hebt.”

Voor intern gebruik.

Het maken van een Masterplan is een arbeidsintensieve bezigheid. Bestaande plannen op papier worden ingescand en digitaal verwerkt tot beheerbare tekeningen in een CAD-systeem. Eventuele bestaande CAD-tekeningen worden eveneens geïntegreerd. Gebouwen en uitrusting waarvan geen tekeningen bestaan, worden door Interact opgemeten en verwerkt. Het eindresultaat is een geordend digitaal archief van de bedrijfsinfrastructuur. Het bedrijf kan deze informatie zelf beheren of het beheer toevertrouwen aan Interact.

Om een blijvende waarde te hebben, moet het Masterplan wel telkens aangepast worden als er zich een wijziging voordoet. Fred Van Reeth denkt niet dat dit een probleem is: “Bedrijven die tijd en geld investeren om een Masterplan te laten opmaken, zullen ook wel de discipline hebben om die inspanningen te laten renderen. Eens het Masterplan is gemaakt, is het trouwens vrij eenvoudig om wijzigingen in te voeren omdat nieuwe tekeningen in een architectenbureau vandaag meestal gemaakt worden met een CAD-systeem. We kunnen die dus vrij eenvoudig en goedkoop integreren.”

Weegt de tijdswinst voor de architect of de aannemer wel op tegen al de investeringen die nodig zijn om het Masterplan te ontwikkelen en up to date te houden? Jan Borms van Vondelmolen: “De aanleiding voor het opstellen van het Masterplan was wel de verbouwing, maar we gebruiken het voor veel meer doeleinden. Als je bijvoorbeeld nieuwe machines moet inplanten en je oude plannen zijn niet juist dan kan dat voor grote moeilijkheden zorgen. Je hebt ook plannen nodig voor milieu- en bouwvergunningen, voor het veiligheidsplan… af en toe vragen zelfs klanten de plannen op.”

Scheirlinckx denkt dat vooral kmo’s nood hebben aan een Masterplan: multinationals maken en beheren deze plannen zelf, bij zeer kleine bedrijven valt er weinig in plan te zetten. “Maar omvang of aantal vierkante meters is eigenlijk een secundair criterium,” zegt hij. “Bepalend is vooral in welke mate een bedrijf evolueert. Een productiebedrijf zal er daarom meestal meer baat bij hebben dan bijvoorbeeld een bedrijf dat enkel opslag doet.”

Volgens Erik Scheirlinckx is het moeilijk om een prijskaartje aan het Masterplan te hangen. “Omdat die prijs zo sterk varieert naargelang de wensen van de klant,” stelt hij. “Je moet dat echt van geval tot geval bekijken. Wil de klant enkel bouwkundige tekeningen of wil hij zeer gedetailleerde plannen waar bijvoorbeeld alle stopcontacten opstaan? Het hangt ook af van de situatie van het bedrijf en de eventuele beschikbaarheid van oude plannen.”

l.v.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content