MEER SLAGVAARDIGE VDBH. Exportpromotie versterken
Vlaamse minister-president Luc Van den Brande heeft een audit in het vooruitzicht gesteld over de werking van de VDBH (zie Trends van 31 augustus jl.). In dat kader formuleert de Vereniging van Vlaamse Kamers voor Handel en Nijverheid een reeks konkrete voorstellen, die ze het kabinet-Van den Brande voorlegde.
De Vlaamse Handelskamers mikken in hun nota vooral op de “export-promotie”. In het buitenland wordt er, naast de traditionele akties (beurzen, missies, kontaktdagen), gedacht aan een reeks nieuwe initiatieven.
– Het opzetten van Vlaamse clusters en netwerken. Zo moeten de Vlev’s (de Vlaamse ekonomische vertegenwoordigers) zich meer linken met lokale bedrijven die naar Vlaanderen uitvoeren en/of importeren. Organizaties zoals Vlamingen in de Wereld kunnen helpen bij netwerkvorming.
– Het koppelen van kulturele of sportieve evenementen aan missies en beurzen, kunnen de exportpromotie meer slagkracht geven. Hier is een rol weggelegd voor de “kulturele ambassadeurs”.
– Het opzetten van gerichte campagnes in de buitenlandse media.
– Het organizeren van groepsstanden met duidelijk Vlaams imago is veruit te verkiezen boven individuele standen.
Ook voor akties in het binnenland hebben de Kamers ideeën.
– Het op diskette brengen van de Flanders Export Directory.
– Het benoemen van exportadvizeurs, die vanuit de respektieve Handelskamers aktief zijn. De afstand tussen KMO en advizeur moet immers tot een minimum beperkt worden.
– Het organizeren van “De dag van de Vlaamse Export”, onder leiding van de Kamers, maar gesteund door het kabinet van de Vlaamse minister-president.
– De Vlaamse ekonomische vertegenwoordigers moeten tijdens hun periodieke aanwezigheid in Vlaanderen ook algemene informatiesessies over “landen” houden.
– Via de Vlaamse media moet er, naar het Nederlandse voorbeeld, meer aandacht besteed worden aan exportprestaties.
– Het inschakelen van telematica (Internet, Telenet, Teletekst).
– Het invoeren van een kwaliteitslabel (Flanders Quality ?), naar analogie met Made in Belgium. De tegemoetkomingen aan bedrijven en instanties kunnen afhankelijk gesteld worden van deze vermeldingen.
– Een eventuele herziening van de tussenkomst voor individuele beursdeelname, het leningsysteem en het Fonds voor Buitenlandse handel.
– De exportbevorderende instanties (Vlam, opvolger van de NDALTP ; de nieuwe dienst Investeren in Vlaanderen, opvolger van Fioc ; de Gom’s, enzovoort) onder één koepel samenbrengen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier