Meer dan een spelletje
Geen voetbal of wielrennen wegens covid-19? Dan kijken we toch gezellig met z’n allen naar een partijtje Fortnite of League of Legends. E-sport wordt een echte business.
De verkoop van videogames boomde in 2020, omdat mensen afleiding zochten terwijl ze thuis opgesloten zaten. Bij de lancering in november van de PlayStation 5 en de Xbox Series X, de nieuwste gameconsoles, moest de verkoop per klant worden beperkt om aan de vraag te kunnen voldoen. Ze worden vergezeld van een rist nieuwe spellen, waaronder de recentste titels in hitseries als Call of Duty en Assassin’s Creed.
De sector hoopt dat niet alleen de gebruikelijke verkoop van games het goed zal doen in 2021. Het voorbije jaar keken ook almaar meer mensen naar e-sport – ploegen die beroepsmatig videogames spelen voor toeschouwers. Al voor de pandemie konden spellen zoals Counter-strike (een shootergame over antiterreur) en League of Legends (een strategisch fantasygame) een stadion vol toeschouwers vullen. Het virus heeft hun populariteit nog een boost gegeven. Toen traditionele sporten moesten stoppen, werden e-sporten voor het eerst in veel landen op de televisie vertoond. Voetbalclubs uit de Premier League hebben zelfs geëxperimenteerd door hun spelers videogames voor een publiek te laten spelen.
Wereldbeker Fortnite
Nu de grens tussen videogames en traditionele sporten vervaagt, zullen bedrijven munt proberen te slaan uit de populariteit van e-sport. Guild Esports is een ploeg in handen van de voormalige Engelse voetballer David Beckham, die aantreedt in vier e-sporten. Zij hebben dit jaar professionele spelers in de arm genomen. In oktober bracht het bedrijf 20 miljoen pond op op de Londense beurs.
De evenementen die in 2020 door de pandemie teruggeschroefd moesten worden, zouden ook opnieuw opstarten. De wereldbeker van Fortnite lijkt weer van start te kunnen gaan. In 2019 heeft Epic Games, het bedrijf achter Fortnite, 30 miljoen dollar prijzengeld geschonken voor dat evenement. Blizzard, waarin ploegen uit vijf landen het tegen elkaar opnemen in Overwatch (een shootergame), zal misschien zelfs weer evenementen kunnen organiseren in stadions.
Zullen die investeringen renderen? Dat is niet duidelijk. E-sport groeit dan wel enorm, maar het is vooral een vorm van marketing voor videogames. Tieners staan te popelen, maar hun aandacht verslapt al snel. En er worden voortdurend nieuwe spellen op de markt gebracht. Traditionele sporten zijn veel dieper in onze cultuur geworteld. Het is nog helemaal niet duidelijk of e-sportploegen een merk kunnen lanceren met nog maar een fractie van de reikwijdte van een kleine voetbalploeg uit de Premier League. Maar als je niet speelt, kun je ook niet winnen.
De auteur is internationale correspondent voor The Economist
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier