“Meer dan alleen maar crisismanagement”
In volle textielcrisis ging Erik Deporte aan de slag bij Associated Weavers International (AWI). Daar volgde hij CEO Dries Bossuyt op, na de machtsovername van Stephan Colle (van de Beaulieu-familie), waarvoor Deporte grote bewondering koestert. “Omdat hij steeds opnieuw het juiste evenwicht tussen betrokkenheid en afstand nemen weet te vinden.”
Het was niet echt een nieuwe omgeving voor de biomechanicus. In 2000 werd hij CEO bij het familiebedrijf Latexco. Onder zijn leiding groeide Latexco uit van een familiale, productiegedreven onderneming tot een meer globale speler mét marketingflair. “Het technische merk Innergetic dat als tweede sponsor van het Quick-Step-team sinds een paar seizoenen op het shirt van Tom Boonen en co prijkt, was mijn geesteskind.”
De wegen van de Latexco-familie Maes en Deporte gingen in 2007 uit elkaar. Na een sabbatical ging hij aan de slag als managing director Europe bij de matrastijkproducent DesleeClama, andermaal een familiaal gerund textielbedrijf. “Daar werkte ik nauw samen met de twee familiale gedelegeerd bestuurders, Jos Deslee en Hans Dewaele. Maar zonder rancune, ik kon er te weinig mijn ding doen.”
In de tweede helft van 2008 volgde dan een telefoontje van een headhunter of hij AWI – met vestigingen in Ronse, Kuurne, Tsjechië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland – wou leiden. Zijn eerste jaar stond vooral in het teken van herstructureren. Vorige week maakte Deporte bekend dat de vestiging in Kuurne sluit, waarbij 111 jobs op de helling komen te staan. Het is de tweede ingreep van het voorbije jaar. “Vandaag bloeden om morgen te groeien”, zegt hij daar nuchter over. “Ik verwacht dat het turnaroundprogramma dat in 2008 werd ingezet onder het vorige management, en dat ik dit jaar nog stringenter heb doorgevoerd, vanaf 2010 zijn vruchten zal afwerpen met een operationeel break-even. Tegen 2012 moet het volume weer op het niveau komen van 2008, zo’n 33 miljoen vierkante meter tapijt. Positieve bedrijfsresultaten moeten er vanaf 2011 zijn.”
Deporte beseft dat de ‘golden age’ van 50 miljoen vierkante meter – onder meer door de opmars van Rusland als afnemer – nooit meer terugkomt. “Het is mijn taak om de groep te wapenen voor de toekomst. Want ik geloof in het Belgische textiel. Mijn opdracht bij AWI is dus meer dan crisismanagement.”
De 49-jarige Erik Deporte ontpopt zich in zijn vrije tijd als een globetrotter, met exciting places als bestemming. Voorts staat minimum 100 km fietsen per week op het programma, “om mijn bourgondische aard te compenseren.” En lezen: “Tom Lanoye is met voorsprong mijn favoriete Vlaamse schrijver. ”
Erik Deporte
Is: CEO van Associates Weavers International
Vrije tijd: sport, lezen, reizen
Briefing. Erik Deporte (AWI) pleit voor bezinning en dialoog in textielsector, blz.22
L.D.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier