Meer cabrio’s op de weg

Ad Van Poppel medewerker Trends

6000 nieuwe inschrijvingen

Cabriolets doen het goed. In de eerste vijf maanden van dit jaar werden meer dan 6000 nieuwe cabrio’s ingeschreven. Dat is een stijging van ruim 8 procent vergeleken met dezelfde periode in 2010 en van 22 procent vergeleken met 2009. Autofederatie Febiac verklaart de stijging door het mooie weer in het afgelopen voorjaar. De fabrikanten zelf schrijven de toename toe aan het verbeterde economische klimaat.

Wie koopt een cabrio?

Cabriolets hebben een jong en vrolijk imago, maar de kopers zijn in de meeste gevallen veertigplussers en vrouwen. Volgens Peugeot België wordt de kleine 207 voor 70 procent door vrouwen rond de veertig gekocht. De wat grotere 308 is eerder wat voor mannen rond de vijftig. “Een cabrio is meestal de tweede of derde auto in een huishouden en is vaak voor ‘mevrouw’ bestemd”, luidt het bij Renault België. Ook heel wat senioren kiezen voor een open auto.

Niet impulsief, wel emotioneel

Is een cabrio een impulsaankoop beïnvloed door het mooie weer? Bij Renault vermoeden ze van niet. “Een auto blijft een zware uitgave. Een cabriolet is vooral een emotionele aankoop”, zegt Sylvain Coursimault. Daar is Adelheid Terryn van Peugeot niet zo zeker van: “Wij hebben een studie gedaan over de aankoop van een cabrio en daaruit blijkt dat de aankoop beredeneerd is. De klanten zijn meestal goed geïnformeerd en hebben vooraf beslist een cabriolet te kopen. Ze vergelijken de cabrio’s van verschillende merken en kopen aan op basis van look, prijs en comfort.”

Forse prijs

Een cabrio is niet goedkoop. Meestal ligt de prijs 4000 tot 5000 euro hoger dan bij een gewone berliner. Behalve de dakmechaniek zijn er nog andere technische oplossingen nodig om de veiligheid te garanderen en het geluidsniveau binnen de perken te houden. De restwaarde van een cabrio ligt dan ook hoger dan die van een berliner. Toch worden cabrio’s zelden opgenomen in het wagenpark van bedrijven. Als bedrijfswagen is een cabriolet eerder populair bij kleine zelfstandigen.

Wachten op een kleurtje

Cabrio’s in wit of zwart zijn bij de meeste merken in voorraad. Wie een speciaal kleurtje zoekt, moet tot twee maanden wachten. Mini werkt alleen op bestelling. De verkoop van cabrio’s is wel sterk seizoensgebonden. Vanaf februari gaan de bestellingen omhoog en ze bereiken een piek in juni. In deze periode wordt twee derde van de cabrio’s verkocht. Daarna zakt het aantal. In dit opzicht is de cabriomarkt vergelijkbaar met de markt voor motorfietsen.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content