Meer blauw op straat

Leven van de kruimels van grote bedrijven, dat doet Thierry Brugma al een kwarteeuw. Nu bemachtigde hij als eerste na bpost een licentie voor de particuliere postverdeling. Naast de rode brievenbussen verschijnen er binnenkort blauwe in het straatbeeld.

Onze vrienden van bpost”. Of: “bpost is een heel mooie onderneming, met een uitstekende dienstverlening”. Het is vreemd, maar Thierry Brugma wil geen kritiek uiten op bpost. Toch is zijn onderneming een directe concurrent van het postbedrijf, vooral sinds vorige week, toen de zakenman met zijn TBC-Post — de afkorting staat voor Thierry Brugma Courrier — een licentie voor de particuliere postbedeling kon bemachtigen. Bpost heeft daarmee in België een eerste concurrent die privépost ophaalt en bezorgt, nadat die markt in 2011 werd geliberaliseerd.

Zes maanden lang werkte Brugma aan het verwerven van de licentie. “Bpost is wellicht tevredener met een kleine concurrent uit eigen land dan met een grote internationale speler”, bedenkt Brugma. “We willen ook niet noodzakelijk business afpakken van bpost, al denken we wel dat we 4 tot 5 procent marktaandeel kunnen verwerven. We willen vooral onderzoeken of er niches in de dienstverlening voor de particulier zijn die een groot bedrijf als bpost met zijn 30.000 werknemers niet kan invullen.” Aangetekende brieven voor particulieren bijvoorbeeld. Of postbussen op plaatsen waar bpost er geen heeft.

Blauw en rood

De komst van TBC-Post geeft de markt ook letterlijk meer kleur. De postbussen zijn blauw, naast de rode van bpost. Er verschijnen ook postbodes in blauwe uniformen in het straatbeeld. En TBC-Post heeft al enige tijd zijn eigen postzegels. Maar de nieuwe concurrent blijft een bescheiden speler. Thierry Brugma plant geen grote investeringen voor de nieuwe licentie. Rond het jaareinde zouden er 200 blauwe postbussen staan, naast de 11.000 van bpost. Brugma wil driehonderd krantenwinkels inschakelen als bijkomend distributiekanaal. Het zenuwcentrum van het bedrijf, waar de poststukken worden gesorteerd, bevindt zich in Zaventem, naast de IKEA.

Toch is TBC-Post niet zomaar een amateur. Bpost neemt de nieuwe concurrent “heel serieus”, was de eerste reactie. Thierry Brugma zit al sinds 1986 in de business. Hij begon in 1986 als koerier, met één wagen en een antwoordapparaat. “Dat waren de gouden jaren voor de koeriers. Pakjes in Brussel leveren, of die van Antwerpen naar Malaga voeren”, vertelt hij. In de jaren negentig bouwde hij de activiteiten van zijn bedrijf, TBC Halbart Express, fors uit, met onder meer een eigen luchtvaartdochter in Zaventem, TBC Halbart Aviation. Die verzorgde tien nachtvluchten per etmaal naar Europese bestemmingen. In 1998 ging TBC Halbart Express een joint venture aan met het Franse La Poste. Die vennootschap, Chronopost International Belgium, werd later ontbonden. “Ik vind dat nog altijd jammer”, zegt Brugma.

Maar TBC Halbart Express kwam nog in gevaarlijker vaarwater terecht, nadat Deutsche Post en de Nederlandse post de koerierbedrijven DHL en TNT hadden opgekocht. De kleine Belg kon niet optornen tegen die mastodonten en ging kopje-onder. Ook de verstrengde regels voor de nachtvluchten in Zaventem deed de sector geen goed. Negen ondernemingen die onderling met elkaar verbonden waren, gingen failliet. “Ik heb daaruit vooral geleerd dat je niet moet blijven vechten tegen concurrenten waar je niet tegen op kunt”, vertelt Brugma. Verklaart dat zijn vriendelijke houding tegenover bpost?

Post voor bedrijven

Na de faillissementen in 2002 en 2003 maakte Thierry Brugma een doorstart met de levering van post voor bedrijven. Tot zijn klanten behoren onder meer AXA, Hermes, Keytrade, Makro en Pfizer. Via Mosaic SPRL — de naam van zijn vennootschap — en de merknaam TBC-Post bewijst Brugma dat die markt lucratief is. De brutomarge steeg in twee jaar met 110 procent, tot bijna 1 miljoen euro in het boekjaar 2012. Het bedrijfsresultaat steeg in dezelfde periode van 20.000 tot bijna 141.000 euro. Misschien kan Brugma met die winst intekenen op de beursgang van bpost? “Geen commentaar”, glimlacht hij.

WOLFGANG RIEPL, ILLUSTRATIE JENS CLAESSENS

“Wij willen niet noodzakelijk business afpakken van bpost”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content