MEDICAL SPECIALTY PRODUCTS. AAN HET LIJNTJE
Jaarlijks lopen in de zomermaanden 5000 kinderen op het strand verloren. Medical Specialty Products houdt ze aan het lijntje.
Terwijl anderen in de zomer luieren, beleeft Medical Specialty Products uit Dilbeek zijn hoogseizoen. Honderdduizenden identifikatiebandjes, van het Amerikaanse merk Sunny, vliegen de deur uit. Alleen al het Belga Beach Festival had er 30.000 nodig, maar het bedrijf leverde ook aan Torhout-Werchter, het Nederlandse pretpark Hellendoorn, jumpings en motorcrosswedstrijden.
Bestuurder Nathan Boesnach snoof de idee tot commercializering toevallig op tijdens een tweejarig verblijf eind de jaren tachtig in de Verenigde Staten. Zijn identifikatiebandjes uit polypropyleen werden toen net op de Amerikaanse markt gegooid. Ze zijn steviger en milieuvriendelijker dan de bandjes uit PVC. In 1991 startte de invoer, eerst in ziekenhuizen. Vandaag zijn die goed voor enkele honderdduizenden per jaar. Alleen al in Brussel zijn de grootste ziekenhuizen vaste klant : Erasmus, VUB-Jette, Sint-Pieters, Bordet. De piepkleine KMO had aanvankelijk wel cash flow-problemen : ziekenhuizen zijn trouwe betalers, maar het geld volgt ten vroegste zestig dagen na de levering. Pas nadat een business-plan werd voorgelegd, draaiden de banken de kredietkraan open.
Na de bandjes volgden andere medische produkten : MSP specializeerde zich in de invoer van wegwerpmateriaal uit Nederland, de Verenigde Staten en Azië. Het gamma met een tiental produkten omvat ook tandenborstels voor eenmalig gebruik (met tandpasta) en knelbanden uit latex. “Ik begin alleen in markten waar ik exclusiviteit kan krijgen. “
De levering van identifikatiebandjes aan festivalorganizatoren was de eerste stap buiten de medische sektor. Met sukses : terwijl MSP in het startjaar 1991 nog een omzet van enkele honderdduizenden franken realizeerde, lag die vorig jaar al op drie miljoen. De eerste acht maanden van 1995 haalde MSP zes miljoen. De bvba wordt bemand door Nathan en zijn broer André.
Vanaf september commercializeert MSP een andere nieuwigheid, een automaat die water zuivert. Aquamat (prijs : 30.000 frank) is een Israëlisch produkt dat inmiddels met groot sukses in Groot-Brittannië en Noorwegen wordt verkocht. Het apparaat wordt aangesloten op de water- en elektrische leiding ; drie filters zorgen voor zuiver water, naar keuze met een temperatuur van 5 C of 93 C. “Een druk op de knop en je hebt zuiver water. Je verliest geen tijd met de aankoop van flessen, het vervoer en de opslag. En bovendien produceer je geen afval. Met de invoering van de ekotaks een zeer interessant gegeven. “
NATHAN BOESNACH (MEDICAL SPECIALTY PRODUCTS) Wegwerpmateriaal voor de medische sektor vindt zijn weg naar andere sektoren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier