MEDIAGENIX
De kinderen van Vercammen.
Arlette Vercammen van MediaGeniX verdient haar omzet (58 miljoen frank) bij televisiestations, zelf zit zij zelden voor de buis. Whats’On-software van MediaGeniX beheert onder meer bij VTM het automatiseren van het uitzendschema. Slechts na negen uur, als kindertjes slapen, verschijnen bijvoorbeeld gewaagdere reclamespots en films op tv. MediaGeniX, onder de kerktoren van Strombeek-Bever, is een participatie van Capricorn Venture Partners. De dans van reclamespots, trailers, rolprenten, sportuitzendingen, spelprogramma’s, shows en mededelingen is een ingewikkelde choreografie. MediaGeniX vergemakkelijkt dit beheersproces voor televisiestations met 100 en meer medewerkers. Klanten zijn VTM, VRT,RTBF,TV2, maar ook DR in Denemarken en NRK in Noorwegen. Met een eenvoudige handeling wordt een episode van Familie vervangen door een voetbalmatch die de stationleiding op het laatste ogenblik heeft ingekocht. De minuten van Familie worden opgerokken en de uitgestelde feuilletonaflevering automatisch verschoven naar een latere datum met alle gevolgen voor de uitzendtijd van reclamefilmpjes, shows, enzovoort.
Whats’On bevrijdt televisiestations van administratieve sleur en schept meer creatieve tijd, zegt stichter-bedrijfsleidster Vercammen.
Whats’On was geschreven en beproefd voor een zender met één hoofdprogramma (VTM); na de geboorte van Kanaal 2 (VTM) werd de software op 20 dagen aangepast voor twee kanalen. Whats’On is een eersteling, een applicatie die op maat van elk televisiestation kan herschreven worden. De basis-software leidt naar nieuwe programmatuur (in uitwerking) voor het beheer van bijvoorbeeld een redactiezaal, de verkoop van reclameminuten, productie & researchplanning, de organisatie van audiovisuele-productiehuizen.
MediaGeniX groeide uit het raadgevende bedrijf OO Partners (OO staat voor objectgeoriënteerde programmatuur) van Arlette Vercammen , gesticht in december ’92. Zij had dan al gewerkt voor Trisoft en Gnosis: “Mijn hart ging meer uit naar de technologie dan naar de commercie van de informatica.” Arlette Vercammen is licentiate in de informatica – van de generatie Pattie Maes (MIT Medialab, zie Trends van 2 april jongstleden) – en oud-studente van professor Theo D’hondt van de VUB.
De jonge PDG (31 j.) werd vorige maand moeder van Iniaz, een zoontje. OO Partners komt zelf uit het kraambed van VTM. Van het jonge tv-station kreeg Arlette Vercammen de opdracht om software te schrijven voor de uitzendschema’s. Ze werkte intensief samen met Guido Depraetere, bij VTM de product champion van de toepassing. Voor Whats’On waren kleverige programmatuur en wekelijkse lijsten uitgedraaid bij mainframes de regels. Programmaplanning is een ingewikkeld proces en omvat buiten het vastleggen van de uitzenduren van films, spots, soaps en nieuwsprogramma’s ook de bijhorende administratieve rompslomp, het regelen van de uitzendrechten, het bepalen van het eventuele visioneren, enzovoort. De programmatuur is groupware omdat de uitzendschema’s talrijke afdelingen van een televisiestation raken.
In ’96 werd de consultancy herdoopt tot MediaGeniX en omgedraaid tot een heus bedrijf dat zijn omzet zoekt in eigen merkproducten. Capricorn investeerde 10 miljoen frank (een minderheidsparticipatie), een tweede financieringsronde georganiseerd door de durfkapitalist volgt in de herfst van dit jaar. Het nieuwe geld moet ten eerste dienen om aangepaste producten te schrijven voor het managen van productiehuizen – zo zijn er duizenden -, het beheren van commerciële zendtijd, het organiseren van radiozenders, en ten tweede voor de verkoopbevordering in de VS. Marc Van Rompaey van Pythagoras zet mee de schouders onder de uitwerking van een nieuw businessplan voor MediaGeniX. Hij is de ex-CEO van TechGnosis, met een fikse meerwaarde verkocht aan het Amerikaanse Intersolve, en kickt op het coachen van starters. Het aantal medewerkers van MediaGeniX klimt naar 35 in 2000. Wilfried Verachtert, ex-VUB, werd chef-technologie. De nieuwste IT-inzichten in Internet, intranet en agent-technologie gaan in de actualisering van Whats’On en zussen. De agents worden uitgetest voor een bieding-software van reclameminuten rond voetbalmatchen.
De omzet in ’96 bedroeg 32 miljoen frank, in ’97 58 miljoen frank, voor 2000 wordt hij geraamd op 400 miljoen frank en dient de nettowinst 25 à 30% van de omzet te bedragen. MediaGeniX heeft twee grote concurrenten, Colombine in Denver (komt niet aan de bak in Europa) en Enterprise in het Verenigd Koninkrijk (dat trachtte MediaGeniX in te palmen). Europa telt 250 grote tv-stations, de VS 2000. Elders, bijvoorbeeld in het televisieparadijs Brazilië, ligt de markt braak.
Easdaq heeft over enkele jaren een nieuwe ster, zoveel is zeker.
Frans Crols
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier