MCC SMART
Campagne gestart
Op maandag 27 oktober begon de mediacampagne voor de Smart, het revolutionaire tweepersoons-stadsautootje van Mercedes en Swatch (SMH) die hiervoor samenwerken in de joint venture Micro Compact Car (MCC). Die dag verscheen in de kranten een advertentie van twee bladzijden ; ook in de tijdschriften plaatste MCC dergelijke uitingen van twee pagina’s.
Het gaat om een internationale campagne in de landen waar de Smart op de markt gebracht zal worden (België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk) ; de zaak is uitgedacht door het Zwitserse reclamebureau Weder/Hodel/Schmid.
In september, rond de tijd dat de Smart getoond werd op de autoshow van Frankfurt, stuurde MCC topfotografen op pad om het wagentje te kieken in verschillende Europese steden. Op elke advertentie staan dan ook plaats, datum en uur vermeld ; in het centrum van Brussel was dat 11 september om 6 u.58 in de ochtend.
“De Smart staat écht op de foto,” zegt Bernadette Mergaerts van pr-bureau Decitime. “Sommige mensen dachten dat het om een fotomontage ging, omdat die auto er volgens hen nog niet kon zijn.” In totaal zijn er 15 verschillende advertenties beschikbaar.
Aan de mediacampagne ging een teasingcampagne vooraf buiten de media. Sinds half augustus werden in heel Europa kleine kaartjes (ter grootte van een bankkaart) verspreid met de boodschap “Reduce to the max” en de nodige illustraties om die slogan te visualiseren. Er waren 56 verschillende kaartjes, maar geen enkel daarvan toonde de Smart.
“Die kaartjes werden achter de ruitenwissers gestoken van auto’s die op ‘trendy’ plaatsen geparkeerd stonden ; ze werden ook uitgedeeld bij bepaalde evenementen. In België gebeurde dat onder meer tijdens de ‘vier dagen’ van tassenfabrikant Delvaux,” aldus Mergaerts. “Later verschenen kaartjes waarop ook de afbeelding van de Smart te zien was. En nu is ook de mediacampagne van start gegaan : eerst in de pers, maar binnenkort ook op de televisie en in de bioscoop.”
De advertenties vermelden een telefoonnummer waar geïnteresseerden het Smart-boek kunnen aanvragen. De beller komt terecht bij een call-centre in Luxemburg, dat centraal de opvang doet voor alle Smart-landen. Daar vraagt men niet alleen naar naam en adres, maar ook naar de huidige wagen en het voornemen om eventueel een nieuwe auto aan te schaffen. Het boek kan eveneens aangevraagd worden op de Internet-site www. smart. com. Die site werd al eerder gepromoot via zeven seconden durende spotjes, zonder de afzender te vermelden. Dat gebeurde onder de cryptische benaming www. rttm. com ; daarbij staat rttm voor “Reduce to the max”, de bedrijfsfilosofie van MCC.
Uiteraard zal de Smart gepresenteerd worden op de komende autosalon van Brussel. Volgend jaar op 6 maart doet het autootje zijn intrede op de Belgische markt.
DE MCC SMARTIN AMSTERDAM EN BRUSSELVoor de nieuwe mediacampagne werden topfotografen op pad gestuurd om het tweepersoons-stadsautootje van Mercedes en Swatch te kieken in verschillende Europese steden ; de advertenties vermelden telkens de plaats,de datum en het uur.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier