Mazda 6 Hatchback en Sport&Wagon
Mazda maakt grote ambities waar.
Met de 6-reeks verlaat Mazda de begane paden, die steeds minder geld in het bakje brachten. Met deze nieuwe reeks wil het ambitieuze Mazda zich profileren als nicheconstructeur die kwaliteitsauto’s aanbiedt voor een verantwoorde prijs. Mazda lonkt naar klanten met een oog voor een discreet en elegant design en een praktisch, ruim en comfortabel interieur. Twee uitstekende nieuwe, zuinige common rail-diesels (120 pk en 136 pk) laten Mazda toe om met de 6-reeks een graantje mee te pikken op de belangrijke vlootmarkt. Er zijn ook drie performante benzinemotoren beschikbaar: 1.8 (120 pk), 2.0 (141 pk) en 2.3 (166 pk). Een manuele vijfbak zit in de standaardversies, een automaat is voor een meerprijs verkrijgbaar in de andere versies.
Het koetswerk van de Hatchback en Sport&Wagon onderscheidt zich door de trendy en discrete look. De snuit valt op door de elegante lichtblokken achter helder glas, de luchthapper onder de massieve bumper en het sierlijke nieuwe Mazda-logo dat door een chromen bies extra in de verf gezet wordt. Het haast sportieve karakter van de verschillende koetswerkvarianten komt echter nog beter tot zijn recht door het stabiele, zeer nauwkeurige stuurgedrag en de nieuwe, Europees getinte ophanging. Achteraan zijn het de lichtblokken – nogal rommelig van uitzicht – die opvallen.
In het interieur trekt het overzichtelijke instrumentenbord de aandacht, samen met de ergonomische middenconsole en de plaatsing van de bedieningselementen. Wij voelden ons onmiddellijk thuis in de nieuwe Mazda-reeks, waarin alles op de meest logische plaats gemonteerd is en binnen handbereik ligt. Ook in de interieurinrichting is de nieuwe designtrend van het merk voelbaar. Esthetiek en functionaliteit staan op de eerste plaats.
Mazda 6 is een allrounder die als auto voor woon-werkverkeer of als zaken- en gezinswagen dienst kan doen. De kofferinhoud speelt daarbij een rol. Zowel de Hatchback als de Sport&Wagon hebben een groot, moduleerbaar koffergedeelte. Het Karakuri-plooisysteem van de achterste zetelrij is bijzonder ingenieus. Met een hendel kan de rugleuning van de tweede zetelrij worden dichtgeklapt. Daarbij zakt het zitvlak van de achterzetel in de bodem en plooit de rugleuning zich op, op het verlaagde zitvlak. In een handomdraai ontstaat aldus een grote, vlakke laadvloer.
Patrick op de Beeck [{ssquf}]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier