MATRASSEN EN LETTERKUNDE
Bultex en Gore Tex.
Remco Campert en Jan Mulder schreven Familie-album voor de jongste Nederlandse boekenweek. Zij vissen een zin op bij een Amsterdamse winkel: “Overdag comfortabel van het leven genieten, ‘s nachts heerlijk slapen in een echt bed. Alle Night & Day Slaapbanken zijn gegarandeerd echte zetels. Alle kussens zijn gemaakt van duurzaam Bultex.” Letterkundige publiciteit voor de trots van Recticel.
Matrassen leiden tot dromerige marketing, getuige de Beka-dame van 1994. Een derde van je leven wentel je op stalen veren, latex, polyurethaan of lattenbodems. Om wat te doen? Vertroetel je begeerte, zeggen de marketeers van Luc Vansteenkiste. Het Zwitserse Valora en Recticel controleren Europa.
Bultex is een vooruitstrevende vulling voor meubelen en matrassen en het eigen pan-Europese merk van Recticel. Het bedrijf verkoopt jaarlijks 2,4 miljoen matrassen (circa 7% van de Europese markt), 600.000 met het label Bultex. Philippe Hervé, hoofd slaapsystemen Frankrijk: “Wij willen Bultex positioneren zoals Gore Tex, dus met een controle over het merk en de kwaliteit van het product.”
Epeda van Valora heeft 25 jaar voorsprong bij zijn merkopbouw. Bultex leidt in België, in Frankrijk en Duitsland. Naast Bultex heeft Recticel een waaier van andere merken: Beka, Schlaraffia, Lattoflex, Swissflex, Superba, Sembella, Ubica…. De overname van Beka (van Bekaert in 1989) verbreedde de route door de branche. Swissflex zit in het bovenste kwart van de markt met een slaapsysteem (beddenbak, motor, plus matras) van 180.000 frank ( Treca van Sumitomo is een belangrijke concurrent), het tweede en het derde kwart is de markt van Bultex, Beka en Lattoflex met matrassen en slaapsystemen boven 30.000 frank, het vierde kwart verkoopt onder 30.000 frank. Luc Vansteenkiste: “De marketing wordt bipolair, de middenklant wordt bediend vanuit de top van de markt, en vanuit de brede basis van de markt. Hetzelfde verschijnsel zie ik, onder meer, bij Samsonite in de markt van de reiskoffers. Met onze merkenpolitiek pikken we in op die beweging. De middenklasse wil nu ook een merk-slaapsysteem. Grotere merken zullen de Europese markt gaan overheersen, een ontwikkeling die al achter de rug is in de VS.”
Olivier Strelli creëerde voor Beka vier ambiances: Urban Rest, Satin Spirit, Crystal Morning, African Dream. De vulling Bultex wordt niet verkocht aan concurrende matrassenproducenten, wel aan meubelmakers zoals Ligne Roset, de Sede, Roche Bobois en nichespelers zoals de Duitse jachtenbouwer Dehler.
Op 55 minuten TGV van Parijs in Noyen-sur-Sarthe verrijst de meest moderne matrassenfabriek van Europa. De bouwvakkers en de tijkwevers kruisen mekaar op de site. In de luchtige hallen werken vrouwen, het vergt zes maanden opleiding voor ze de goede greep ( la patte) hebben. Recticel Literie opent aan de Sarthe in de zomer.
Recticel France heeft 10.000 referenties (200 kernen en daarrond spelen varianten in de vulling, de tijk, de maten) voor 3500 klanten. Vroeger was de Franse standaardafmeting 1,40 op 1,90 meter; de Fransen groeien, dat werd 1,60 op 2,00 meter. De trend is om steeds meer maatwerk te fabriceren. Philippe Hervé: “Het comfortgeheugen verandert. De eerste aanblik van een matras is belangrijk, want dit is een emotionele aankoop. De vrouwen strelen, raken aan; een man tilt de matras op en kijkt hoe dik hij is. De technische beschrijving overtuigt de koper niet, wel de gevoelskant. Dit is een vervangingsmarkt, normaal vervangt een volwassene zijn matras viermaal. Door het gebruik van een nieuwe matras win je 53 minuten aan slaaptijd.” De matrassen met latex- en polyurethaanvulling zitten in de lift in Europa. Dunlopillo voor latex en Recticel voor polyurethaan trekken de markt. Bij de stalen Bonnel-veren, het oude type, daalt de vraag.
De matrassenomzet van Recticel is 12,8 miljard Belgische frank (7% van de stabiele Europese markt). De producenten en de verdelers concentreren. In het verleden was de matrassenbusiness zeer winstgevend, wat fors verzwakte. Vijf tot 10% overcapaciteit weegt op de markt. In het recente verleden stopten vijf Franse fabrikanten. Philippe Hervé: “Wij mikken overal op marktaandelen van 20%. In 1984 stonden we nergens en we groeiden naar de huidige sterke positie door overnames en interne groei.”
Frans Crols
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier