Marketeers verwachten lager budget
Er bestaat een correlatie tussen het ondernemersvertrouwen in de economie en de verwachte budgetstijgingen van de marketingafdeling. Dat concludeert The House of Marketing uit de Jaarlijkse Marketing Enquête waarvoor de organisatie zevenhonderd marketeers ondervroeg.
Dat de verwachtingen voor de budgetstijging van 22,6 % in 2007 naar 17,1 % zakten dit jaar, hoeft dus niet te verbazen. De werkelijke groei van het marketingbudget zal waarschijnlijk een dikke 8 % bedragen als de trend van vorig jaar – waarin de uiteindelijke budgetten ongeveer de helft van de verwachte bleken – zich voortzet.
Ook marketeers zetten in een economische dip de tering naar de nering. In 2004 keken ze terug naar de recessie van 2003 en slechts 30 % van respondenten zei dat de projecten uitgevoerd werden zoals gepland. 21 % voerde alle projecten uit, maar met minder middelen en 35 % maakte een keuze omdat er was gesnoeid in de budgetten.
The House of Marketing polste ook waaraan marketingverantwoordelijken hun geld besteden. Ruim 65 % kiest voor de pers (kranten en tijdschriften) en ruim 60 % zet direct marketing in. 60 % van de marketeers geeft geld uit aan evenementen, 58 % gebruikt e-mailmarketing en bijna 52 % online interactive marketing.
Gemiddeld gaat er van het totale budget zo’n 24 % naar direct marketing, ruim 19 % naar evenementen en bijna 19 % naar de pers. Op de vraag naar de verwachte evolutie zegt bijna 50 % dat er meer geld zal gaan naar online interactive marketing en 40 % dat er meer aan e-mailmarketing besteed zal worden.
Opvallend is dat ook interactieve digitale televisie hoog scoort. Op de vraag waar het geld naartoe zou gaan als de budgetten ruimer zouden worden, antwoorden de marketeers vooral online interactive marketing, e-mailmarketing en direct marketing. Voor ‘conventionele’ televisie, bioscoop en sponsoring noteerde men een negatieve trend.
Het is de vijfde keer op rij dat The House of Marketing marketeers een vragenlijst voorschotelt. De grote uitdagingen bleven de afgelopen jaren gelijk. De belangrijkste blijven de basics van het vak: het verschil kunnen maken met de concurrentie, nieuwe distributiekanalen vinden, het winnen van klantentrouw en -vertrouwen, het kunnen innoveren en de return on marketinginvestments kunnen bepalen.
“Marketeers vormen geen groep van professionals die elke dag van mening veranderen, die elke dag hun vak herdefiniëren. Dat hoeft ook niet. Marketing is een strategische functie in een bedrijf. Marketeers zijn geen windhanen. Daarom kregen we gedurende vijf jaar dezelfde antwoorden op dezelfde vragen”, concludeert Michèle Meens, partner van The House of Marketing.
AvP
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier