Marketeers, deze site is voor u
Midden volgende maand staat hij er: de webstek www.marketing.be.
www.marketing.be. Wie dit adres op zijn bladeraar intikt, komt vanaf midden volgende maand terecht bij de site van het Belgisch Direct Marketing Verbond(BDMV).
Jazeker, u heeft het goed gelezen: er moet inderdaad marketing worden ingetypt, maar u komt wel bij de vereniging van direct marketeers terecht. “Dat hebben we doelbewust zo gewild,” zegt Paul Van Lil, directeur van het BDMV. “Het BDMV/ABMD wil een voortrekkersrol spelen op het vlak van internetmarketing. Internetmarketing is nu eenmaal ook direct marketing.”
Het grote publiek.
Het is in ieder geval de bedoeling dat zowel de direct marketeer als de ‘gewone’ marketeer op de stek informatie zullen vinden. Het doelpubliek wordt onderverdeeld in drie grote groepen: de leden van de vereniging, de marketeers in het algemeen, en de consumenten.
“Marketeers willen een open netwerk,” zegt Van Lil. “Ze willen niet alleen informatie over het BDMV, maar ook over algemenere marketingonderwerpen, zoals callcenters, loyaltyprogramma’s of databases. Deze site wordt een doorgeefluik van informatie, een zogenaamde verticale portaalsite. Wie op onze stek komt, zal zich moeten identificeren via een paswoord en zijn interesses bekendmaken. Zo kunnen we naar een hoofdpagina gaan die aan de behoeften van de individuele gebruiker is aangepast.” De leden van het BDMV krijgen dan nog een tweede paswoord: daarmee kunnen ze binnen de site specifieke BDMV/ABMD-informatie opvragen.
Een en ander betekent wel dat er veel informatie, veel content zal moeten worden opgezet. “Het BDMV/ABMD bezit sowieso een schat aan marketinginformatie. Ook In-Direct & Objet Direct (het maandblad van het BDMV) kan als informatiebron dienen. En daarnaast zullen we ons richten naar andere verenigingen. Je kan immers niet verlangen dat de marketeer overal een beetje gaat zoeken.”
Speciaal voor bedrijven die in e-commerce willen stappen, zal er op de site direct toepasbare informatie te vinden zijn over best practices. En Van Lil wil de webstek ook als handelsplatform beschikbaar stellen. “Iemand laat bijvoorbeeld weten Ik heb 200 pc’s nodig – wie kan me die leveren? Of, Ik zoek een dm-bureau, wie kan mij daarover informatie geven?”
Aan de consumenten zal het BDMV/ABMD basisinformatie aanbieden over on-linezakendoen. “Waar moet je op letten? Kan een marketeer zomaar on line aan kinderen vragen wat voor soort huis hun ouders hebben, met welke wagen hun vader rijdt? Allemaal zaken die technisch haalbaar zijn, maar waarover toch nog niet het laatste woord is gezegd. We geven daarover richtlijnen, zodat het vertrouwen toeneemt om on line te werken,” zegt Van Lil.
Wie betaalt?
De site zal gratis raadpleegbaar zijn. Het Belgisch Direct Marketing Verbond klopte voor financiële en materiële steun aan bij elf partners – bedrijven die zich voor een periode van drie jaar hebben geëngageerd en in ruil op de site informatie over zichzelf mogen aanbieden. Daarnaast wil het BDMV ook inkomsten uit bannering en hot points puren. En ten slotte denkt Van Lil ook nog aan zoiets als website providing, een dienst die zich naar bedrijven richt die (nog) geen eigen site hebben. De bedoeling is dat het project binnen een jaar break-even draait.
Het BDMV hoopt vurig dat zijn site zal uitgroeien tot een must voor elke marketeer. Maar de vereniging van direct marketeers is vanzelfsprekend niet de enige marketingorganisatie in ons land. Al heeft het BDMV wel één groot voordeel tegenover andere projecten rond marketing op internet: de naam. Het BDMV claimde als eerste de marketing.be-naam.
avp
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier