Marketeer de l’année
Vorig jaar werd David Favest van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB verkozen tot Franstalige Marketeer van het Jaar. Een van dit vijftal volgt hem op.
Anne-Clotilde Picot IKEA België
Na haar studies in Rouen ging de Française in 1995 aan de slag bij de Zweedse meubelfabrikant IKEA, nog altijd haar enige werkgever. Aanvankelijk werkte ze in Parijs, maar na goed drie jaar verkaste ze naar België. In 1999 werd ze bij IKEA Belgium bevoegd voor de verkoop van de afdelingen woonkamer en eetkamer. Ze klom geleidelijk op in het bedrijf om in 2014 verantwoordelijk te worden voor countrymarketing en klantenervaring van IKEA België. Ze leidt een team van 34 medewerkers gespecialiseerd in marketing, communicatie, e-commerce en klantenervaring.
Alexandre Helson Maison Dandoy
Na zijn studies aan Solvay Business School ging Alexandre Helson in 2011 aan de slag bij het reclamebureau Semetis, vooraleer hij twee jaar later de directeur verkoop, marketing en businessontwikkeling van de bekende Brusselse koekjesbakker werd. Hij zorgt voor vernieuwing in het familiebedrijf. De naam, het logo en het aanbod worden allemaal opgefrist. De tien winkels, negen in Brussel en een in Antwerpen, krijgen hun eigen invulling, zodat ze uniek zijn. De jonge marketeer schakelt Belgische designers en bekende merken in om creativiteit toe te voegen aan het merk.
Thierry Juspin Bridgestone
De bandenfabrikant Bridgestone is de marktleider in de Verenigde Staten, maar niet in Europa, waar de concurrentie hard is. Als marketingdirecteur Bridgestone Europa moest Thierry Justin het merk beter positioneren op de Europese markt. De veertiger deed dat onder meer met de campagne Chase your dream, no matter what. Europese atleten, zoals onze landgenote Charline Van Snick die als judoka terugvocht nadat ze een positieve test had afgelegd voor cocaïne, getuigden over de obstakels die ze vonden op hun weg naar succes. De campagne liep op wieltjes voor de bandenfabrikant.
Aude Mayence Delhaize België
Aude Mayence, marketing brand director Delhaize België, toverde met originele namen en verpakkingen tomaten om in clownsneuzen, wortelen in oranje raketten en witloof in drakentanden met de campagne Magische groenten. De campagne moest Delhaize herpositioneren in de retailmarkt. Om zich te onderscheiden van andere supermarkten besloot Delhaize zijn klanten te helpen meer voor gezonde en gevarieerde voeding te kiezen, hun eenvoudige tips te geven en hun ook een vleugje magie te bezorgen in de supermarkt. De verkoop van groenten schoot de hoogte in.
Zehra Sayin Special Olympics Belgium
In 2015 werd de nauwelijks dertigjarige Zehra Sayin de CEO van Special Olympics Belgium. De vereniging ijvert ervoor het leven van mensen met een verstandelijke beperking te verbeteren via de sport. Toen Sayin de teugels in handen nam, was de vzw er financieel slecht aan toe. In 2014, toen ze nog geen CEO maar marketingdirecteur was, liet ze Rode Duivel Kevin De Bruyne een foto van hemzelf op Twitter posten waarop hij eruitzag als iemand met het syndroom van Down. Met de campagne Dare to sponsor deed ze het aantal sponsors van de inmiddels financieel kerngezonde vzw stijgen van 40 in 2014 tot 110 nu.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier