Marc Zwaaneveld, co-CEO bij Van Hool: ‘We blijven tot de laatste snik vechten voor Van Hool’

Marc Zwaaneveld, co-CEO Van Hool. © BELGA PHOTO JONAS ROOSENS
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De voertuigenbouwer Van Hool vraagt het faillissement aan. De directe aanleiding is een conflict tussen familiale aandeelhouders. Toch is crisismanager en co-CEO Marc Zwaaneveld niet volledig pessimistisch: “Ik blijf het glas als halfvol zien. Laten we nu gemeenschappelijk vechten voor een laatste mogelijkheid. Tot de laatste snik. Er zijn drie zeer geïnteresseerde partijen voor een overname.”

Wat is de directe aanleiding voor de aankondiging van het faillissement?

MARC ZWAANEVELD. “Een erfelijk geschil tussen de familiale aandeelhouders bij Van Hool kon niet worden opgelost. Dat was het bepalende moment. We wilden dat de families uiterlijk maandagmiddag 25 maart om 12 uur tot een akkoord konden komen.”

Waarom vond co-CEO Filip Van Hool geen akkoord?

ZWAANEVELD. “Ook mijn collega-co-CEO Filip Van Hool betreurt deze uitkomst zeer. Hij heeft zich decennialang met heel zijn ziel en zaligheid ingezet voor het bedrijf.”

Het falen is de schuld van de familie Van Hool?

ZWAANEVELD. “Nee, een faillissement heeft niet slechts één oorzaak. Je hebt het familiale aspect, maar er was voordien al de coronapandemie, waardoor nieuwe orders voor bussen en touringcars volledig wegvielen. Ten derde bleef na corona de toelevering grondig verstoord. En als vierde element was er de enorme inflatie-opstoot.”

Bekijk ook het studiogesprek met journalist Wolfgang Riepl die de persconferentie van Van Hool bijwoonde:

Is het herstelplan van maandag 11 maart daarmee van de baan?

ZWAANEVELD. “We werkten al op basis van twee scenario’s. Enerzijds het behoud van de onderneming, mét het herstelplan. Tegelijk vroeg Van Hool vorige week dinsdag bescherming aan tegen schuldeisers, met het oog op de continuïteit van het huidige bedrijf. Dat is nu niet langer mogelijk. Anderzijds praten we met potentiële overnemers. Dat wordt de enige mogelijke doorstart voor het bedrijf. Daar werken we deze week heel hard aan verder. Ik wil overigens het personeel heel hard bedanken. Het personeel blijft werken, het heeft geen dag gestaakt.”

Maar u hebt wel een onmogelijke deadline. Nu zondag, 31 maart, moet duidelijk zijn of een investeerder toehapt. Waarom neemt u niet meer tijd?

ZWAANEVELD. “De portemonnee is leeg. Langer dan zondag 31 maart kan echt niet. Als ie leeg, is ie leeg. Het faillissement zal dus ingaan na 31 maart. En mijn taak als co-CEO stopt als de rechter het faillissement uitspreekt.”

‘De banken en de Vlaamse regering verlenen ons alle mogelijke steun. Die twee partijen doen echt enorm veel moeite’

Marc Zwaaneveld

co-CEO bij Van Hool

Wat geeft u het vertrouwen dat een doorstart mogelijk is?

ZWAANEVELD. “De banken en de Vlaamse regering verlenen ons alle mogelijke steun. Die twee partijen doen echt enorm veel moeite. Van Hool is een iconisch merk. Van Hool wordt weleens de Rolls-Royce van de sector genoemd. Dit bedrijf is het dus waard om ervoor te knokken. We maken heel mooie producten. Zijn ze daarom duur? Wel ja, we moeten het van veel toegevoegde waarde hebben, want België is een land met hoge lonen. En kennis en innovatie zijn er zeker in Koningshooikt. Wij maken bijvoorbeeld elektrische koeltrailers, waarmee we ons op een heel speciale manier in de markt zetten.”

U blijft optimistisch?

ZWAANEVELD. “Ik blijf het glas als halfvol zien. De intentie en de hoop zijn er. Een oplossing is nog steeds haalbaar. Laten we nu gemeenschappelijk vechten voor een laatste mogelijkheid. Tot de laatste snik. Onze voorkeur gaat naar een overnemer die zo veel mogelijk tewerkstelling wil behouden, maar uiteindelijk zullen de curator en de rechtbank daarover beslissen.”

Wie zijn de kandidaat-overnemers?

ZWAANEVELD. “We spreken met drie Europese kandidaten. Die tonen zich zeer geïnteresseerd. Het gaat om vergevorderde gesprekken. Meer kan ik daar nu niet over zeggen. Ons orderboekje zit vol. Het wordt bovendien verder gevuld voor de komende maanden, vooral dan voor bussen en touringcars. Iets minder voor opleggers, maar ook die orders komen beter op gang.”

Zou de familie Van Hool, of een aantal telgen, nog kunnen meestappen in de doorstart?

ZWAANEVELD. “Die kans acht ik niet waarschijnlijk.”

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content