MANNEKES !

Hij is terug !

Op een ochtend in alle vroegte staat een koerier voor de deur, met een envelop van Gamma. Daar moet dan wel haast bij zijn. En het moet ook wel groot nieuws zijn. Wat heet. “Mannekes ! Hij is terug !” zo luidt de aanhef van het persbericht. Met andere woorden : de doe-het-zelfketen Gamma is teruggekomen op de beslissing van eind 1995 om de door tv-maker Luc Wyns gespeelde Gammermans-familie af te voeren.

Bompi en de zijnen werden indertijd met vervroegd pensioen gestuurd omdat het concept te sterk was geworden. Mieke Debeerst, hoofd van de afdeling communicatie bij Gamma-België : “Marktonderzoek toonde aan dat er goede redenen waren om ermee te stoppen. De link met Gamma was inderdaad te zwak, er was een te hoge associatie met de eveneens door Luc Wyns gecreëerde tv-familie Backeljau. Het concept ging een eigen leven leiden.”

Daarom koos men voor een andere humoristische aanpak : die van “Je kunt ertegen protesteren, maar het is beter ervan te profiteren,” waarin allerlei denkbeeldige actiegroepen van leer trokken tegen de lage prijzen en andere aanbiedingen van Gamma. “We wilden het imago van Gamma upgraden en wat subtielere humor gebruiken,” aldus Debeerst. “De markt laat dat echter niet toe. Al hebben we geen onderzoek gedaan rond die nieuwe campagne, toch is gebleken dat de radiospots nooit dezelfde uitstraling hadden als die met de familie Gammermans.”

Wat marktonderzoek niet aan het licht bracht, kwamen de mensen van Gamma tot hun eigen verrassing wel te weten via de reacties van de consument in de winkel. Die vroeg waarom de Gammermans-reclame niet meer gevoerd werd. En ook Luc Wyns kreeg vragen over het einde van zijn samenwerking met Gamma. Debeerst : “We hebben te weinig rekening gehouden met het feit dat Wyns nog populairder was dan we dachten. Het publiek wilde Wyns.”

Het is de bedoeling dat men zeker tot in 1997 met Gammermans zal werken. Maar hoe zit het dan met het probleem van een te sterk concept ? Mieke Debeerst zegt dat Gamma voortaan iets duidelijker naar voren zal komen in de spots. Bovendien blijkt er ook enige verandering te zijn geweest in de markt : de spectaculaire groei van Gamma is eruit. De hele doe-het-zelfsector kent trouwens een lichte achteruitgang. Daarom zal Gamma in het najaar uitpakken met een vrij agressieve promotionele campagne. De familie Gammermans is daarbij het sterkste wapen, dat tot in de eigen Gamma-krant toe gebruikt zal worden.

BOMPI GAMMERMANS Teruggeroepen uit vervroegd pensioen om Gamma te promoten, op verzoek van de consument.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content