Magisch plastic

XXS Microtechnology, Wernher-von-Braun-Strasse 9, D-55129 Mainz, Duitsland; tel. +49 613 12 77 80, e-mail: info@thinxxs.com

Bron: SmallTimes.

Parasiet-singles

Bron: Japan Echo Inc., website: www.japanecho.com/sum/2001/280515.html

De Duitse onderneming XXS Microtechnology heeft een proces voor microspuitgieten ontwikkeld voor de productie van componenten met structurele details van kleiner dan één micron (een mensenhaar is ongeveer 70 micron dik). Die nieuwe technologie laat toe om microsystemen uit plastic te maken die goedkoper zijn en in grotere hoeveelheden kunnen worden geproduceerd dan glas of silicium.

Het bedrijf, dat nu twee jaar bestaat, is een spin-off van het Mainz Instituut voor Microtechnologie. Het vlaggenschipproduct is een micromembraanpomp, de XXS2000, die momenteel nog wordt gevalideerd en later dit jaar in productie zal worden genomen. Het plastic pompje past in een luciferdoosje, weegt minder dan een potlood (3 gram), en kan van enkele microliter tot drie milliliter vloeistof per minuut pompen. De mogelijke toepassingen gaan van het toedienen van geneesmiddelen tot microsmering in huishoudtoestellen en brandstofcellen.

Zodra de productie is opgestart, wil XXS Microtechnology ruim een miljoen plastic pompjes per jaar verkopen. De prijs zal zakken tot 1 à 2 dollar per pompje, zodat in de toekomst steeds meer wegwerpmicrosystemen op de markt zullen komen.

U merkt het, vanaf deze week heeft de rubriek Zakenideeën een nieuwe look. De klassieke mix van leuke gadgets en spitse ontwikkelingen blijft natuurlijk bestaan, maar elke week laten we ook een feller licht schijnen op een uitgesproken trend en zijn economische implicaties.

In Japan is er een nieuwe maatschappelijke categorie ontstaan: die van de parasiet-single. De parasaito shinguru is een jonge vrouw van eind de twintig, begin de dertig, die helemaal afhankelijk is van haar ouders voor onderdak, koken, wassen en plassen. Let wel, ze is niet hulpbehoevend, heeft veelal een hogere opleiding en een behoorlijke baan met een jaarlijks aanvangsloon van 30.000 euro. Ze leeft rijkelijk, eet geregeld in dure restaurants, koopt haar kleren bij bekende Europese ontwerpers, en is reislustig met een voorkeur voor Parijs, New York en Thailand.

Van de Japanse vrouwen tussen de twintig en de 35 jaar woont 80 % nog bij de ouders. Japan telt intussen ongeveer 13 miljoen Japanse jongvolwassenen (inclusief mannelijke alleenstaanden) die op hun ouders teren, of 10 % van de bevolking. De trend heeft een negatieve weerslag op sectoren als vastgoed, financiële producten, kinderkleding en huishoudtoestellen. Andere branches, zoals de horeca, het toerisme, de elektronica en kledingzaken profiteren dan weer van de tendens. Vaak kopen de familiale klaplopers ook duurdere wagens – iets wat in nagenoeg de hele geïndustrialiseerde wereld wordt waargenomen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content