Vlaamse regering weigert onderhoud met Irisbus

© belga

Vlaams minister-president Kris Peeters en minister van Mobiliteit Hilde Crevits weigeren een onderhoud met Irisbus om over de bestelling van 237 lijnbussen te praten. Peeters en Crevits zeggen dat de procedure nog loopt en dat ze zich neutraal willen opstellen.

Vlaams minister-president Kris Peeters en minister van Mobiliteit Hilde Crevits weigeren een onderhoud met Irisbus om over de bestelling van 237 lijnbussen te praten. Peeters en Crevits zeggen dat de procedure nog loopt en dat ze zich neutraal willen opstellen.

De neutrale positie van Peeters is erg relatief, want hij nam het de voorbije dagen nadrukkelijk op voor Van Hool. Er was ook druk overleg tussen de busbouwer uit Koningshooikt en de kabinetten van de ministers. De voorkeur van De Lijn om met het Franse Irisbus in zee te gaan en niet met de Vlaamse busfabrikant, kwam er na een studie van experts.

Irisbus benadrukt dat de offerte gebeurde volgens de richtlijnen van de Europese aanbesteding. “De keuze van de Lijn is een weloverwogen keuze, waarbij de prijs niet de doorslag gaf”, zegt Paul Mechele van Irisbus. “Onze experts en de specialisten van De Lijn hebben negen maanden aan dit dossier gewerkt: van onderhoud en gebruiksvriendelijkheid over verbruik tot ecologische aspecten.” Hij verwijst ook naar de vele en grote buitenlandse orders die het al op zak heeft voor het type crossway low entry-bus.

Mechelen verwerpt ook het idee dat de aanbesteding bij Irisbus niets betekent voor de Vlaamse economie. “Irisbus behoort tot de Iveco Groep van Fiat Industrial. Die is in Vlaanderen goed voor een omzet van 1,25 miljard euro, waarvan 95 procent export. Iveco telt in Vlaanderen 4835 werknemers: in de fabrieken van Zedelgem en Antwerpen, een uitgebreid dealernetwerk en een hoofdzetel in Brussel.”

De nieuwe lijnbussen zouden evenwel in Tsjechië gemaakt worden, in de fabriek die sinds 1996 12.000 crossway-bussen maakte.( K.C.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content