Kurt De Cat
‘Stop de bedrijfswagen in een slim mobiliteitsbudget’
Zolang niets gedaan wordt aan de loonlasten, blijft de bedrijfswagen een onmisbare looncomponent. Dat zegt Trends-redacteur Kurt De Cat.
In de ideale wereld worden werknemers die geen auto nodig hebben om hun werk te doen, correct betaald in euro’s. Maar we leven en werken in België, het land waar de loonkosten tot de hoogste van Europa behoren. Werkgevers temperen die door fiscaal aantrekkelijke extralegale voordelen aan te bieden. De populairste zijn de maaltijdcheque, de gsm, een forfaitaire onkostenvergoeding en de bedrijfswagen. Die laatste ligt onder vuur. Uit een studie van het adviesbureau Hay Group blijkt dat de bedrijfswagenvloot tussen 2010 en 2014 met 13 procent gegroeid is.
‘Stop de bedrijfswagen in een slim mobiliteitsbudget’
Het was voldoende om de bedrijfswagen weg te zetten als bron van fileleed en milieuvervuiling. Maar zolang niets substantieels gedaan wordt aan de torenhoge loonlasten, zal de bedrijfswagen een onmisbare looncomponent zijn. De mobiliteitsproblemen daaraan toeschrijven is bovendien te kort door de bocht. Als de cijfers van Hay Group kloppen, maken bedrijfswagens 11,8 procent van het Belgische personenvoertuigenpark uit. Zijn dat dé fileveroorzakers? Of spelen onze rommelige ruimtelijke ordening, gebrekkige infrastructuur, gebrek aan slimme systemen om verkeersstromen te sturen of de kwaliteit van het openbaar vervoer ook een rol? Ook het milieuargument overtuigt niet. De gemiddelde firmawagen wordt na vier jaar vervangen. Het zijn dus jonge wagens, die minder verbruiken en minder CO2 uitstoten.
Het enige volwaardige alternatief is een fiscaal aantrekkelijk mobiliteitsbudget. Stop de bedrijfswagen in een multimodaal mobiliteitspakket, zodat de werknemer kan kiezen wanneer hij welk vervoersmiddel gebruikt. Alleen zo vermijd je domme verplaatsingen met de bedrijfswagen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier