Reactie werkgevers op Viapass-rapport: ‘Enkel slimme kilometerheffing voor alle voertuigen kan files echt oplossen’
Volgens werkgeversorganisaties Voka en VBO moet er dringend gesleuteld worden aan de omstreden kilometerheffing.
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka dinsdag in een reactie op de cijfers van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert in België.
“Willen we onze mobiliteit echt structureel verbeteren, dan moeten we werk maken van een slimme kilometerheffing voor al het wegvervoer”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.
“Twee jaar na de invoering van de kilometerheffing kunnen we besluiten dat dit vooral een extra kost is voor onze bedrijven. Een echte mobiliteitsoplossing is het niet”, aldus Maertens. “Dagelijks sneuvelen er filerecords. De nood om iets te doen was nog nooit zo groot.”
Voka oordeelt dat enkel bij de uitbreiding van het systeem van de kilometerheffing naar een slimme heffing (variërend in functie van plaats en tijdstip) die geldt voor alle voertuigen, dus zowel voor vrachtwagens als personenwagens, een echte mobiliteitsshift gerealiseerd kan worden.
Wie weinig, buiten de spits en met een milieuvriendelijk voertuig rijdt, moet daarbij minder betalen. Wie veel, in de spits en met een vervuilende wagen rijdt, moet dan meer betalen. “Enkel focussen op het goederenvervoer is onvoldoende”, aldus Maertens. “Het mobiliteitsprobleem kunnen we enkel aanpakken als iedereen een inspanning doet. We roepen de Vlaamse regering op om versneld werk te maken van de invoering van een algemene kilometerheffing”, luidt het nog.
‘Uitbreiding noodzakelijk’
Volgens het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) blijft een uitbreiding van de kilometerheffing voor vrachtwagens naar het volledige wagenpark noodzakelijk.
“Belast verbruik in plaats van bezit via heffing in functie van plaats, tijdstip en vervuiling. Schaf tegelijkertijd belasting op inverkeerstelling (BIV) en verkeersbelasting af”, aldus VBO-topman Pieter Timmermans. “Niet opbrengst is belangrijk, maar vooral het resultaat. Files nemen toe, ook in daluren”, luidt het op Twitter.
Het VBO benadrukt dat een slimme kilometerheffing ‘een goed idee is, mits er sprake is van een globaal mobiliteitsplan, overlegd door de federale en regionale regeringen’. “Net zoals één zwaluw de lente niet maakt, zal één enkele maatregel het fileprobleem niet oplossen. Zo is niet alleen een ‘slimme kilometerheffing’ een goed idee, maar moeten we ook werk maken van een wettelijk kader voor stille avond- en nachtlevering en meer publieke investeringen in mobiliteit”, aldus de werkgeversorganisatie, die ook aangeeft uit te kijken naar de uitwerking van het mobiliteitsbudget.
Volgens het VBO verliest de Belgische automobilist elk jaar meer dan een volledige werkweek (44 uur) in de file. De investeringen in infrastructuur zijn met de helft gedaald sinds de jaren 1980 en bedragen momenteel 0,6 procent van het bbp.