‘Plan Di Rupo is de voorbereiding op Plan B.’

Dat zegt filosoof Etienne Vermeersch in Z-Talk Goossens extra naar aanleiding van nationale feestdag. Ook Frank Vandenbroucke, Geert Noels en Ignace Van Doorselaere (Van de Velde NV) zijn te gast. Véronique Goossens blikt met haar gasten vooruit naar het jaar 2030. Bestaat België dan nog? En de Europese Unie? En hoe zullen we er economisch voorstaan?

Etienne Vermeersch gelooft niet dat België in 2030 nog bestaat. Vorig jaar was hij nog optimistisch. Maar intussen is hij er achter dat er geen groeiend begrip is ontstaan voor het standpunt van de andere. De lectuur van het plan Di Rupo leest voor hem als een horrorverhaal. Hij kan er niet bij dat de Vlamingen de Franstaligen er niet van hebben kunnen overtuigen dat territorialiteit en een tweetalig Brussel van wezenlijk belang zijn. Als dit laatste niet meer van toepassing is, dan heeft het geen zin voor de Vlamingen om aan Brussel vast te houden en is de splitsing van het land in zicht, meent hij.

Quote 1

Volgens hem wordt de splitsing van het land overigens voorbereid door de Franstaligen. Waar het gaat over de splitsing van BHV noemt hij het plan Di Rupo zelfs een pure provocatie. De zes faciliteitengemeenten worden samengebracht in een kieskanton, waarvan de hoofdplaats Sint-Genesius-Rode is. Dat is de befaamde corridor waar de Franstaligen op azen. Professor Vermeersch vreest dat bij een vreedzame opdeling van het land dit in het voordeel zal spelen van de Franstaligen.

In het tweede deel van de uitzending is Geert Noels aan het woord. Hij vreest dat als we het probleem Griekenland niet kunnen afzonderen, Duitsland zich over een paar jaar zal terugtrekken uit de muntunie, samen met enkele noordelijke lidstaten. België somde hij hierbij niet op.

Noels is erg teleurgesteld over het reddingsprogramma dat een jaar geleden voor Griekenland op het getouw werd gezet. Dat is volgens hem zelfs catastrofaal geweest. “De ECB heeft z’n balans volledig toxisch zien worden. Het geld in het fonds, waarvan men dacht dat het nooit gebruikt zou worden, is in sneltreinvaart uitgegeven. En de goede ratings die er vroeger waren, dreigen nu in slechte omgezet te worden. ”

Quote 2 en 3

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content