Jan Jambon: ‘De zakken van Macron zijn veel dieper dan die van de Vlaamse regering’
Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) vraagt een einde te maken aan de versoepelde Europese regels rond investeringen. Dat zei hij in de marge van een Vlaamse handelsmissie naar Frankrijk. De soepele regels voor overheidssteun gelden tot eind 2025. “Maar het gebeurt wel vaker dat Europese regels worden verlengd.”
De Vlaamse minister-president beëindigde donderdag zijn driedaagse handelsmissie naar Frankrijk. Samen met Flanders Investment & Trade en de sectorverenigingen van textiel en hout (Fedustria), voeding (Fevia Vlaanderen), IT en technologie (Agoria), en chemie en geneeskunde (essencia) bezocht Jambon kenniscentra en bedrijven in Lyon, Parijs en Rijsel.
Welke balans maakt u op na die driedaagse?
JAN JAMBON. “Of de balans positief is, moet je in de eerste plaats vragen aan de Vlaamse ondernemingen die erbij waren. Maar het positieve is dat Frankrijk sinds enkele jaren sterk inzet op zijn industrie, nadat die er jarenlang op achteruitging. Innovatie en vernieuwing zijn daarbij de speerpunten. Dat biedt ook kansen aan onze Vlaamse bedrijven.”
Maar Frankrijk gooit wel zware subsidies in de strijd voor de heropleving van de industrie.
JAMBON. “Frankrijk subsidieert sterk, maar dat komt ook door een wijziging van de Europese regels voor subsidies bij investeringen. In die dossiers kunnen wij nooit opboksen tegen de zakken van president Emmanuel Macron, die veel dieper zijn dan die van de Vlaamse regering. Die wijzigingen van de Europese regels zijn tijdelijk en gelden tot eind 2025. Maar het gebeurt wel vaker dat Europese regels worden verlengd. De strikte naleving van die termijn tot eind 2025 stond wel uitdrukkelijk op de agenda van het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie.”
Welke troeven hebben de Vlaamse bedrijven in Frankrijk?
JAMBON. “Woensdag had ik een gesprek met de Franse staatssecretaris voor Digitalisering en Innovatie Marina Ferrari. Die rechtstreekse contacten tussen de Vlaamse en de Franse regering zijn veeleer uitzonderlijk. De Vlaamse regering heeft vooral – en overigens veel – contacten met de regio’s in Europa. Wij kunnen veel leren van de initiatieven van de Franse regering rond digitalisering. Maar Marina Ferrari was bijvoorbeeld heel sterk geïnteresseerd in Athumi, het Vlaamse datanutsbedrijf voor het beheer van digitale informatie van burgers. Ferrari vroeg bijvoorbeeld bijkomende informatie over hoe Athumi de vragen van burgers aan de Vlaamse overheden aanpakt. Onze missie heeft tijdens de driedaagse toch wel een ander Frankrijk leren kennen, waaruit allerlei interessante contacten zijn voortgekomen.”
Kan Frankrijk als industrienatie de rol van Duitsland overnemen, traditioneel de belangrijkste handelspartner van Vlaanderen?
JAMBON. “Nee. Het is een verhaal van alle twee. Als het slecht gaat met de Duitse economie, is dat ook slecht voor Vlaanderen. Maar een ander belangrijk buurland kan de tijdelijke dip in Duitsland wel compenseren. Laat ons dus Frankrijk omarmen, zodat we robuuster op beide benen kunnen staan.”
Onze industrie heeft het op dit moment moeilijk.
JAMBON. “Onze industrie maakt inderdaad moeilijke tijden door. We moeten onze industrie omarmen. Er zijn diverse uitdagingen. De oorlog om talent blijft duren. De dure energie en de loonkosten zijn een ander probleem. Die twee zijn een federale materie, en moeten daar op tafel komen. Handelsakkoorden zijn dan weer een Europese bevoegdheid, en we zien hoe de internationale handel stokt.”
Niemand twijfelt aan de zin van duurzaamheid. Maar de eisen mogen niet zo hoog worden gelegd, dat de Europese industrie ver op kop van het peloton fietst’
En er is de Europese Green Deal die onze industrie zware eisen oplegt?
JAMBON. “Niemand twijfelt aan de zin van duurzaamheid. Maar de eisen mogen niet zo hoog worden gelegd, dat de Europese industrie ver op kop van het peloton fietst, en de rest van de wereld mijlenver achterop rijdt. De Europese doelstellingen liggen heel hoog. Met als eventueel effect dat de industrie uit Europa wordt weggejaagd. Daar worden noch Europa, noch het milieu en evenmin de rest van de wereld beter van.”
West-Vlaamse bedrijven investeren ondertussen in Noord-Frankrijk, want in eigen gewest vinden ze de ruimte niet meer.
JAMBON. “Vlaanderen heeft een beperkte ruimte. Dat is een uitdaging. Maar aan de andere kant is het uiteraard een goede zaak als Vlaamse bedrijven ook willen investeren in het buitenland. Vergeet bovendien niet dat het investeringsbedrag van bedrijven in Vlaanderen in 2023 maar iets lager lag dan in het recordjaar 2022, om en bij 5 miljard.”
Bekijkt de Vlaamse regering belangrijke investeringsdossiers?
JAMBON. “Er zijn twee tot drie belangrijke dossiers. Maar het is aan de bedrijven zelf om die bekend te maken, zodra de dossiers rond zijn.”
De Chinese autoproducent BYD wil in Europa fabrieken bouwen. Kijkt de Vlaamse regering daarnaar?
JAMBON. “Dat dossier wordt vandaag niet concreet bekeken.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier