Haveneconoom Eddy Van de Voorde: “Vlaams-Nederlandse handelsmissies hebben wel degelijk zin”

© belga

“Gezamenlijke handelsmissies van Vlaanderen en Nederland hebben wel degelijk zin”, reageert professor Eddy Van de Voorde, die maritieme economie doceert aan de Universiteit Antwerpen.

“Zo kunnen de Vlaamse en Nederlandse havens de westelijke aanlooproutes in Europa verdedigen. Of we die Nederlanders wel kunnen vertrouwen? Neen. Maar wees gerust: zij vertrouwen ons evenmin. Maar gemeenschappelijke belangen hebben we wel.”
De gezamenlijke handelsmissies van de Lage Landen kwamen aan bod tijdens overleg tussen Vlaamse minister-president Kris Peeters en de Nederlandse premier Mark Rutte, ondermeer over de Scheldeverdieping en de zeesluis in Terneuzen.

“De idee van de gemeenschappelijke havenmissies past perfect in het verlengde van Flanders Port Area”, legt Van de Voorde uit. De professor is zelf de geestelijke vader van de idee dat Vlaamse havens in het buitenland als een maritiem cluster naar buiten treden. “Uiteraard blijven de Vlaamse havens concurrent van elkaar. Maar we mogen elkaars vliegen niet afvangen ten koste van elkaar, want uiteindelijk verliest Vlaanderen als regio op het einde van de rit. Ook Antwerpen en Rotterdam zullen bikkelhard over trafieken strijden. Maar soms is een krachtenbundeling aangewezen.”

De econoom wijst erop dat er vandaag een enorme druk komt uit de (overigens zwaar met EU-gelden gesponsorde) Zuid-Europese havens. “Rederijen leggen de havens uit de Noordzee, de Middellandse Zee en de Baltische Zee naast elkaar”, weet hij. “Rotterdam en Antwerpen hebben er dan belang bij om erop te wijzen dat hun positie logistiek en economisch beter te verdedigen is. Eenmaal een rederij die beslissing neemt, is het dan weer aan de individuele havens om elke container afzonderlijk binnen te halen.”

Dat Nederland zich in zo’n proces goed kan verkopen, staat buiten kijf. Van de Voorde: “De Nederlandse commerciële machine draait als geen andere. Maar vergeet niet dat zij een groot nadeel hebben. Binnen de maritieme zone in West-Europa ligt Rotterdam eigenlijk in de periferie, terwijl Antwerpen logistiek gezien centraal in het binnenland ligt. Ook de Nederlanders weten dat. Net daarom staan ze even wantrouwig tegenover de Vlaams-Nederlandse samenwerking als sommige Vlaamse havenbonzen.”

H.B.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content