Federauto ziet ‘re-sizing’ van Belgische automarkt

© Belga

De autoverkoop blijft dalen in het derde kwartaal van 2012.

De verkoopcijfers van auto’s blijven ook in het derde kwartaal dalen tegenover dezelfde periode in 2011. In de eerste negen maanden van 2012 bedroeg de daling 15 procent. Federauto, de Belgische confederatie van de autohandel en -reparatie, zegt dat autodealers het zeer moeilijk hebben om hun rentabiliteit te verzekeren, temeer omdat veel merken hen afnamequota’s opleggen. Federauto bevroeg meer dan driehonderd concessiehouders. Zij verkochten in de eerste negen maanden van 2012 samen 70.000 wagens – dat is ongeveer twintig procent van alle verkochte wagens in België.

Volgens Federauto is vooral de verkoop aan particulieren gekelderd. Daardoor krijgen landelijke automobielbedrijven en merken die het van de particuliere consument moeten hebben, de grootste klappen. De verkoop aan bedrijven daalt niet zo sterk.

Fiscaliteit

Federauto spreekt van een duidelijke ‘re-sizing’ van de Belgische automarkt. Door de nieuwe fiscaliteit op bedrijfswagens worden kleinere en minder uitgeruste modellen populairder.

Sommige duurdere merken ondervinden minder invloed: zij profiteren van de trend dat sommige klanten voor ‘goedkopere’ luxemerken of -modellen kiezen. Vooral grote luxewagens en SUV’s doen het slecht.

“Door de huidige situatie krijgen de autodealers het zeer moeilijk om de rentabiliteit van hun bedrijf te verzekeren”, zegt Federauto in een persbericht. “Vele merken blijven hun dealers trouwens – onder druk van de Europese overproductie – afnamequota’s opleggen, waardoor de voorraden bij de dealers, vooral bij de duurdere modellen, blijven aangroeien.”

Federauto vraagt autobouwers daarom de objectieven te herzien en zo de druk van de ketel te halen bij de Belgische concessiehouders. (Belga/KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content