Belastingverhoging voor fossiele bedrijfswagens grotendeels ongedaan gemaakt: federale overheid vindt akkoord

Premier Alexander De Croo en vicepremier en minister van Financiën Vincent Van Peteghem | Foto: Belga/Getty

De federale regering heeft maandagavond laat een akkoord bereikt over het voordeel alle aard voor bedrijfswagens. Er komt geen stijging van de kostprijs voor bedrijfswagens met verbrandingsmotoren, meldt het kabinet van premier Alexander De Croo.

Al enkele weken werd naar een oplossing gezocht om een mogelijk forse stijging van de belastingen op fossiele bedrijfswagens te vermijden. De regering klopte ook vier andere maatregelen af.

Zo komt er ook een verhoging van het jaarplafond van de fietsvergoeding en wordt de inflatie voor treinabonnementen die voor 56 procent door de werkgevers worden terugbetaald niet doorgerekend. Nog twee andere dossiers werden aan het bedrijfswagensdossier gekoppeld, en ook daarover bereikte de regering een akkoord. Zo komt er een antifraudeplan zonder een antimisbruikbepaling en komt er in de verhuis-, vleesindustrie- en bouwsector overleg met de sociale partners over de strijd tegen sociale dumping.

Uitstoot

Wie zijn of haar bedrijfswagen ook privé gebruikt, betaalt belastingen op het ‘voordeel alle aard’, dat elk jaar herberekend wordt. Het bedrag hangt onder meer af van de CO2-uitstoot van de wagen, en net daar knelde het schoentje. Werknemers met een bedrijfswagen op diesel of benzine riskeerden mogelijk tot 20 procent meer te moeten betalen dan in 2023 omdat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven wagens – vaak elektrische modellen – sterk is gedaald.

Minister van Financën Vincent Van Peteghem (CD&V) had een oplossing uitgewerkt om de stijging te milderen, maar het kernkabinet van de federale regering raakte het daar al weken niet over eens.

Bij de bepaling van de referentie-CO2-uitstoot wogen elektrische wagens tot nu voor 44 procent door in de berekeningswijze, terwijl ze maar 17 procent van het aantal inschrijvingen uitmaken. “Nog niet elke werknemer kreeg, om uiteenlopende redenen, de kans om voor een elektrische bedrijfswagen te kiezen”, zegt Van Peteghem dinsdag. “Dan is het logisch dat we hen niet confronteren met een kunstmatige belastingverhoging.”

Vergroening bedrijfswagenpark

Daarom was het volgens Van Peteghem nodig het systeem te moderniseren. Zo zal ook rekening gehouden worden met de modernere zogenaamde WLTP-waarde, en zal voor elektrische auto’s een nuluitstoot gelden. “Op die manier komen we tot een correcte, representatieve berekening van de referentie-CO2-uitstoot”, zegt de minister in een persbericht. Maandag al klonk het dat er geen stijging komt van de kostprijs voor bedrijfswagens met verbrandingsmotoren.

“We grijpen in zonder te raken aan de heldere doelstelling van de vergroening van het bedrijfswagenpark”, beklemtoont Van Peteghem. De vergroening gaat volgens hem “onverminderd” voort. “De hervormde berekening van de referentie-CO2-uitstoot heeft geen enkele impact op de voorwaarden en doelstellingen van de hervorming die eind 2021 werd beslist en vastgelegd. Vanaf 2026 zullen enkel koolstofemissievrije bedrijfswagens fiscaal aftrekbaar zijn.”

Verdere details geeft het kabinet-De Croo in de persconferentie, hier te bekijken:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content